Lätta, varma lägerskor på vintern

Hej igen,
Däremot var det där med att limma på ett tunt liggunderlag som extra sula något som kanske kan vara värt att fundera på, frågan är väl främst hur bra det håller och hur halt det blir att gå på snö med?!?

Jag håller just nu på att sy ett par hemsnickrade "Bivouac Boots". Dvs ett par överdrag till mina dunsockar. Efter eget experimenterande vet jag att sulor av liggunderlag blir fruktansvärt halt att tassa omkring i på snö. Samt att det är riktigt skönt att byta ut läderkängan mot en dunsko på vinterturen.

Återkommer med bild och beskrivning när jag sytt klart kreationen.

på mina sydde jag små tassar av stighud omväxlande olika riktingar.. blev sjukt bra grepp.. =)
har en liggunderlagssula som träs in under två band på insidan av "skon".

det var lite för optimistiskt att använda "innertält-tyg" till ovansidan, det började gå sönder efter drygt en vecka... ska sy ett par likadana i lite kraftigare tyg....

Bilagor

• DSCN3789.JPG
    DSCN3789.JPG
    55.7 KB · Visningar: 908
Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
på mina sydde jag små tassar av stighud omväxlande olika riktingar.. blev sjukt bra grepp.. =)
har en liggunderlagssula som träs in under två band på insidan av "skon".

det var lite för optimistiskt att använda "innertält-tyg" till ovansidan, det började gå sönder efter drygt en vecka... ska sy ett par likadana i lite kraftigare tyg....

Tassar av stighud...sjukt bra idé :)

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips