Lätta vandringsstavar

Jag försöker hitta åt några lätta vandringsstavar för att gå i brant fjällterräng, men det verkar inte vara så enkelt. Jag hade tänkt mig max 400 gram paret (gärna mindre), med justerbar längd.

Komperdell verkar ha några drägliga, jag har inte lyckats hitta någon svensk (nät)butik som säljer såna produkter.

Någon som har något tips?

Upptäckte att dotterns teleskopslalomstavar bara väger 183gram/st, justerbara upp till 110cm.
A.C.C. Junior Komp. heter de, från http://www.acc-ab.com/.
Kommer inte ihåg priset men runt 150:-.
Lätta och billiga mao, om man klarar sig med 110cm-längden.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
110 cm är nog lite i kortaste laget. Men jag har funderat lite till och kanske kommit fram till att en fix längd kan vara tillräckligt bra, anpassad för typ 20 - 30% motlut. Det är ändå mest i uppförsbacke jag tycker det ger att använda stavar. Genom att skipa teleskopfunktionen får man många fler stavar att välja på, dessutom spar man lite vikt. Att komma ner mot 300 gram borde vara möjligt då.

Någon som har en åsikt/erfarenhet i frågan om justerbar längd eller ej?

Någon som har en åsikt/erfarenhet i frågan om justerbar längd eller ej?

Jag har tredelade Komperdellstavar ("Denali"?) som jag köpte på Stadium, så det borde finnas här och där. Men de väger nog mer än 300 gram.

Angående justerbar kontra fast längd så är det ju bekvämt att kunna förkorta stavarna vid transporter och när man har dem hängande på ryggsäcken. Men det är såklart en detalj till som kan gå sönder. Blir en justerbar stav lite böjd så kan den bli svår att trycka ihop.

Angående justerbar kontra fast längd så är det ju bekvämt att kunna förkorta stavarna vid transporter och när man har dem hängande på ryggsäcken. Men det är såklart en detalj till som kan gå sönder.
En fördel med justerbara stavar, vilken jag inte tänkte på när jag köpte mina, är att man vid stavbrott kan byta ut den del som brustit istället för att ersätta hela staven.
/Micke - som just fått en stav avbruten...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips