lätta skor för vandring

hej!
jag undrar om det är några som vet var man kan köpa lätta skor för vandring?
eftersom jag svettas ganska mycket om fötterna när jag ha på mig kängor som har foder i sig. så suger det upp ganska mycket av min fotsvett. hade tänk mig köpa ett par gymnastikskor för multisport men man få se.

vill gärna ha tips.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En mycket bra idé, Torgny. Jag gick över från kängor till multisportskor för snart tre år sedan. Bättre sko-lösning har jag dittills inte stött på.

Efter att ha testat olika skor och fuktspärrar använder jag nu Merrell Watersport Pro samt ett par neoprensockar då det blir kyligare i markerna. När det är mer behagliga temperaturer använder jag damstrumpor.

Fjäderlatt hittar du mycket information. Nedan listar jag dessutom ett antal utsidan-trådar som diskuterar multisportskor i fjällen och näraliggande ämnen.

Om olika typer av skor
Om fuktspärrar
Om neoprenstrumpor
Om ankelskydd

Men, leta rätt på en skoaffär så att du kan prova dig fram.
Att beställa skor via postorder leder oftast bara till bekymmer såvida du inte vet exakt vilken sko och vilken storlek du ska ha.

Själv kör jag också med Merrell, en modell som heter Waterpro Gauley.
Tyvärr verkar det som att den sorten utgått ur sortimentet (är inte säker) men jag lyckades hitta ett nytt (exakt likadana) efter att ha nött upp det par jag köpte för drygt 2 år sedan.

Men, leta rätt på en skoaffär så att du kan prova dig fram.
Att beställa skor via postorder leder oftast bara till bekymmer såvida du inte vet exakt vilken sko och vilken storlek du ska ha.

Själv kör jag också med Merrell, en modell som heter Waterpro Gauley.
Tyvärr verkar det som att den sorten utgått ur sortimentet (är inte säker) men jag lyckades hitta ett nytt (exakt likadana) efter att ha nött upp det par jag köpte för drygt 2 år sedan.

Jag har också kört med Merrell Waterpro Gauley, men köpte Watersport Pro när Gauley utgått. Det är ingen större skillnad i konstruktion. Det viktiga för mig är Merrell's Vibram-sula som återfinns på båda modellerna. De är överlägsna allt annat jag testat i grepp på våt sten.

Förlåt... de heter Merrell Waterpro Ultra Sport.

Här finns den variant som jag har. Jag köpte fjolårets modell i år. För nästa säsong verkar dessa Merrell-dojor ligga närmast Waterpro Ultra Sport eller Gauley. Jag hittar nämligen varken den senare eller den förra bland modellerna på Merrells hemsida.

OK, tur att jag fick tag i ett par Gauley i min storlek.
Dom hade kvar en enda storlek och det var min.
Snacka om tur!
Innan dom är utnötta hinner dom säkert byta modell igen......

Kapar tråden lite.

Det är så att jag har nämligen också Gauley, köpta sommaren 09 och använda i stort sett hela sommaren som vardagssko och under en tre dagars fisketur i skog. Nu till frågan, mina skosnören har gått av, på båda skorna och under därför om ni märkt av detta och vad man kan använda för ersättare till de medföljande snörena?

Ja, dom elastiska snörena på mina gick av efter ett år. Det finns att köpa i butiker i färdiga längder så kolla tex där du köpte skorna. När jag beställde tyg från extremtextil passade jag på att köpa 4 meter 2mm Elastic Cord så nu har jag så att jag klarar mig.

Ah då är det alltså inga extremt hållbara snören.
Tack för svaret, får kolla runt lite på ställen där det kan finnas då, köpte dessa på en Stadium-butik så det är ju bara att kolla runt på dessa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips