Lätta självstagande 2-manstält

Drar kanske ihop till tältköp igen. Golite Hex-3an samlar bara damm, BD Firstlightet är lite för smått även solo om man är fast i regn och har mycket prylar. Kränger kanske dessa och vill ersätta med:

Lätt självstagande (kupol) 2-manstält. Sovyta minst 225x120, med åtminstone 1 absid som dock inte behöver vara stor. Vikt max 2.5 kilo, men hellre ner mot 2 kilo. Får gärna vara singleskin men inget krav. Blir nog bara 2 bågar för att hålla nere vikten, 3-bågars kupoltält brukar dra iväg förbi 3 kilo. Ska klara lättare vinterförhållanden åtminstone, men lär nyttjas mest under barmarkssäsong. Maxpris 4500 SEK. Användning för kajakturer, cykelturer, enstaka fjällvandringar och några skidturer. Vill inte ha tunneltält eller såna som tar mer än några minuter att sätta upp. (Har trånga utrymmen i fällkajaken & små väskor för cykeln, därav lätt och kompakt paket är ett krav)

Kollat bla. på Exped, Golite, Hilleberg, Macpac, Northface, Vaude men inte fastnat för nåt ännu. De jag sett har blitt för små, för tunga, för dyra etc. Ska ev. till USA i höst så med dollarkursen lär väl amerikanska märken bli intressanta.

Tips mottages gärna!
 
Husky Flame?

Jag köpte nyligen ett Husky Flame men jag har inte hunnit testa det "på riktigt" än. Det verkar dock rätt bra. Ett självstagande tvåmannatält på ca 2,8 kg, så det är väl i tyngsta laget för dig... Å andra sidan är det ju ett fyrsäsongstält med innertält. Det är i alla fall rätt billigt, northstar.se säljer det för 1260 kr. (De är enda svenska återförsäljaren så vitt jag vet.)
 
Spännande frågeställning, jag följer med intresse svaren. Idag fick jag avbryta för att mit Everest Bike 2 regnade in efter fem timmar i ösregn. Säker jag som monterat felaktigt, men ett tält måste kunna resas även i lite vegetation och under pissiga förhållanden utan att det skall regna in tycker jag.

PS. Betyder självstagande att man inga linor eller ankare behöver? DS
 
..Marmot Limelight 2 ser ganska lovande ut, fånigt billigt, och de gör ju bra sovsäckar.. 2.3 kilo ca, kanske går att strippa nåt hekto eller två med andra pinnar och linor. Nåt i den stilen är jag nog ute efter. Addnature säljer 3-manna versionen, mailat å frågat om de kan ta hem mindre varianten, annars kanske jag köper från USA. I alla fall nåt i den stilen jag är ute efter;

marmot_limelight.jpg
 
HB Allak

Har ett rött Hilleberg Allak 2pers kupoltält å är helnöjd! Golvyta 230x130 å vikt 2,9kg brutto! 2 st små absider oxå!

/Janne
 
..Marmot Limelight 2 ser ganska lovande ut, fånigt billigt, och de gör ju bra sovsäckar.. 2.3 kilo ca, kanske går att strippa nåt hekto eller två med andra pinnar och linor. Nåt i den stilen är jag nog ute efter. Addnature säljer 3-manna versionen, mailat å frågat om de kan ta hem mindre varianten, annars kanske jag köper från USA. I alla fall nåt i den stilen jag är ute efter;

marmot_limelight.jpg

Alternativ till denna är Earlylight 2, som jag själv äger :)
Dubbla ingångar och absider är ett plus...Totalvikt runt 2,9 med alla pinnar och linor.

Pris runt 1900:- i butik... http://www.naturkompaniet.se/

//MD
 
Marmonts tält är inte helt självstagande utan absiderna måste du spänna ut med pinnar.
De hade ett förr med en tredje stång.
Har ett själv ska kolla vad det heter... Görs som sagt inte längre men kanske finns kvar inågon butik.

återkommer.
 
...Det här kanske också är en kandidat, gillar ju Black Diamond;

Black Diamond Mirage:

http://www.bdel.com/gear/mirage.php

2 kilo totalvikt, 3 bågar, 2-väggs. Kan nog blir rätt trångt med formen i huvudändan dock.

810192_mirage.jpg


280 dollares, kanske slutar på runt 2500-2700 hem till dörr med tullar å frakt och moms, helt ok.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Lätta Soulo Bo och sova 12
sofiah Lätta tält för 2 pers Bo och sova 4
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Bo och sova 0
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar.. Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Lätta sovsäckar Bo och sova 3
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
anton_karlsson_78_yahoo.se lätta tunneltips efterfrågas! Bo och sova 12
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
greenjuice UL: Lätta sovsäck utan blixtlås Bo och sova 20
Lätta blå tält Bo och sova 2
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
Salmiak Självstagande tält med sitthöjd och absid, ca 2,5 kg? Bo och sova 21
Erik_T Självstagande 3p tält Bo och sova 7
Vinylbrus Stabilt, självstagande vintertält för 2 personer Bo och sova 15
davidvpt Lätt & självstagande tält för 2p? Bo och sova 23
MagArne Helt självstagande 1-manstält Bo och sova 11
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
ABL Tips på självstagande tält Bo och sova 1
Daddy Självstagande tält 3 personer, max 4,5 kg Bo och sova 9
Eric R Göra Nallo 3 självstagande Bo och sova 5
AnneliK Tält lämpligt för hård mark? Självstagande? Bo och sova 8
Lina_Nilsson Tips om självstagande tält, tack! Bo och sova 6
Kalle E Självstagande - är det något att ha? Bo och sova 9
graylingman Billigt 2-manstält Bo och sova 10
UffeB 1-2-manstält med utsikt? Bo och sova 18
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Mal A-one 4 manstält Bo och sova 15
A-one 4-manstält? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.