Lätta sandaler

Source

Jag har "alltid" (i alla fall väldigt länge) använt typ
Source Classic (fast det där classic har ju tillkommit senare). Lätta, starka och bekväma. En snabb sökning på nätet gav 650.- på något som heter friluft.se . Rekommenderas varmt.

/Niklas

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Joakim Ambrosson; sa:
Någon som kan komma med förslag på lätta sandaler som inte heller kostar uppåt tusenlappen?

// Jocke

crocs väger in på 150 gram för 500 spänn, sen om det klassas som 'mandals' eller inte låter jag vara osagt. De har kommit i en ny 'offroad' nu ;)

Joakim Ambrosson; sa:
Vet inte hur "Foppa-skorna" är i terräng, dom ser ju inte så superstabila eller superhållbara ut tyvärr..

// Jocke

Notera smileyn i slutet på mitt inlägg, det var lite ironiskt.

Fast om man köper 'lättpackarna's argument att inte höjden på skon spelar någon roll för stabiliteten så borde ju mandals vara likvärdiga förutsatt att sulan är lika vridstyv, och den där offroad modellen sägs ju ha vridstyvare sula.

Men jag skulle nog inte ha foppatofflor till fjälls, fast jag har de som hütte-tofflor ibland, eftersom de är så lätta och helt sjukt sköna, vilket ett par trötta fötter uppskattar.

Ett par grymt bra mandals är annars chaco, men de är vare sig lätta eller billiga, däremot har de omskobar vibramsula.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips