Lätta GTX-kängor

Vilken modell?

Det låter oroväckande lite. Mina Meindl har inte påfallande djup mönstring men sulan ser tämligen fräsch ut efter 47 vandringsdagar.
Hur många mil det är vet jag inte, men med ett snitt på 15 km om dagen skulle det bli 70 mil och jag räknar med minst en sommar till (vad nu det kan bli, 30-40 dagar verkar troligt).

Dessa Meindl som väger 1,1 kg är ofta omtalade. Vad heter de?

Tyvärr vet jag ingen modellbeteckning och jag hittar ingen på själva skorna. Dessutom köpte jag dem i augusti 2008 i Maloja och modeller kommer och går. Det väsentliga är att sådana modeller finns - de flesta utländska märken tillverkar lätta fotknölshöga kängor av varierande kvalitet.

Jag ska kanske varna för Merrell av vilka jag hade ett par tidigare. Dels var de s sladdriga att jag under knöliga omständigheter i brant terräng trampade ända ut i skaften på dem. Dels var sulorna så mjuka att den ena sprack och började lossna på en tur i Frankrike/Italien. Då hade jag använt dem cirka 30 dagar!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu vet jag iaf varför Salomonskorna inte passade mig. De är väldigt låga i frampartiet. Jag har testat så stora som US 10 1/2, som har ordentligt med luft i längled framtill, men klämmer över tårna. Dock är min pektår hammartår och därför känsliga för tryck uppifrån.

Jag fortsätter att leta; jag vill ha minimalt med läder i de blöta fjällen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips