Lätta byxor?

Någon som har tips på bra lättvikts vandringsbyxor?

Jag tänker mig typ vindbyxor <20D nylon som inte väger mera än max 150g. Bör tilläggas i stl M.
Det bör vara elastisk midja och ganska vida benslut med dragsko. Tanken är att kunna dra upp byxorna en bit ovanför knäskålarna vid vad. Jag byter inte skor då jag vadar utan föredrar en snabb anmarsch. Jag har väldigt lätt för att generera mycket värme så god andningsförmåga värderas högre än hög vindtäthet. Om byxorna inte är svarta så är det också en fördel.
En benficka skulle kunna vara användbart men det kan jag leva utan.

Jag har tittat lite på Patagonia Houdini pants (93g enligt leverantören) och montbell's två par som båda är en bit under 100g.
Problemen verkar vara att få tag i dessa i Sverige. Det måste finnas andra bra alternativ?
Jag är för talanglös för att sy själv..
 
Vanliga vindtäta joggingbyxor. Jag kör dobsoms r90. Lätta, torkar snabbt, dragkedja i benslutet, täta nog i väven att myggen inte tar sig igenom.

Visserligen svarta, och mer vindtäta än du efterfrågar, men jag har inte upplevt dem som odrägligt varma :).
 
Senast ändrad:
Någon som har tips på bra lättvikts vandringsbyxor?

Jag har tittat lite på Patagonia Houdini pants (93g enligt leverantören) och montbell's två par som båda är en bit under 100g.

Enl patagonia.com väger deras Houdini pants 153 g, och det ser ut som de har resår istället för dragskor längst ner?

I vilket fall så är de byxor jag tycker skönast i min alltför stora uppsättning ett par Craft med resår och dragsko i midjan samt dragkedjor och dragsko längst ner. Förböjda knän och slitstarka. Dock svarta (tycker inte det är ett problem i praktiken) och 196g. 250kr på Stadium outlet. Såg att det fanns inne sist jag var där, var det inte samma modell så var de åtminstone väldigt lika.
 
Jag köpte efter lång research newlines med dragkedja över knäna och de väger runt 100 gram men är svarta.

Jag tänker alternera med shorts beroendes av väder.

Du får söka men de finns från svensk nätbutik för typ 300 kr.
 
Jag går i samma som Ayrin här ovan, r90 är verkligt sköna, ullunderställ under om det är kallt. Men! Finns Bara en pytteliten ficka på dom byxorna, dessutom dålig kvalité i sömmen vid blixtlåset. Ändå de bästa vandringsbyxorna jag har testat.
 
Enl patagonia.com väger deras Houdini pants 153 g, och det ser ut som de har resår istället för dragskor längst ner?

Jag köpte ett par Patagonia Houdini för nåt år sen och de väger in på en bit under 100g som TS skriver.

Riktigt trevliga brallor som duger till mycket. Står emot lättare regn och torkar mycket snabbt.Sköna och tåliga. Finns en bakficka med dragkedja. Köpte sista exet för 495kr från addnature.

Newline ska va bra också eller möjligen haglöfs lim proof men de väger 60-70g mer.
 
Tights är inaktuellt av flera skäl.
Vikt på Dobsoms?
Ingen aning... "lätta"?

Upplever inte bristen på fickor som nåt större problem, när jag vandrar är typiskt det mesta i ryggsäcken. Det finns små fickor på avbärarbältet om det är nåt man behöver komma åt.

I "vardagslivet" har jag dock typiskt grova friluftsbyxor med benfickor (haglöfs rugged vanligtvis), så jag trivs i den byxtypen, men vid vandring vill jag inte ha nåt som hänger och dinglar vid benen. Skönt att inte ha spännen och hyskor och annat skit under avbärarbältet också...

När man cyklar till jobbet premierar jag byxor som man kan glida en meter på asfalt med utan att det ens syns på dem efteråt... inte lika viktigt vid vandring dock :D.
 
Jag köpte ett par Patagonia Houdini för nåt år sen och de väger in på en bit under 100g som TS skriver.

Det måste finnas fler varianter på dem? Verkar annars konstigt att anstränga sig för att ta fram väldigt lätta byxor och sedan skriva en mer än 50% för hög vikt.

Ayrin, Har du ingen köksvåg eller kanske brevvåg på jobbet eller nåt?

Jag har även ett par Haglöfs LIM som väger 163g men ingen resår utan hällor för bälte. Då jag inte heller vill ha bälte under avbärarbältet har jag iofs löst det med att använda resår och dragsko som bälte vilket faktiskt fungerar bra och väger nästan ingenting. De har en bra benficka men jag vill gärna ha dragkedjor eller effektivt lock till de vanliga fickorna så jag vet att det jag stoppat ner där blir kvar. Men min största invändning är att de inte är lika sköna som de härligt glatta Craftbyxorna.

Intressant tråd, jag visste faktiskt inte att det fanns vettigt utformade och hållbara byxor under 100g. Men jag får nog slita ut det jag har först, 50-100 g är trots allt inte så mycket.

Mina byxor är förresten storlek L eller motsvarande, det gör ju lite skillnad det med när man jämför. Innov-8 X-talon 200 (som ska väga 200g i storl 42) i storlek 45,5 väger 285 g på min köksvåg, men för byxor är nog inte skillnaden så markant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Joakim Ambrosson Shorts/byxor/trekvartsbyxor <90 gram Lättpackning 4
carl_ "UL-byxor" Lättpackning 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...