Lätt vandringssäck?

Jag går i tankarna om att köpa en ny lätt säck för att ha till övernattningar, vandringar och kortare resor. Säcken ska vara htfsad lätt och kunna ha en rullstägning eller vanlig med dragkedja. Säcken ska ha en volym på mellan 30-45l.
Har tre st alternativ:
KM RATATOSK
Marmot Eiger 45
Bergans Alpine Guide 50

Men vad är fördelare kontra nackdelar med dessa säckar? Dem har dem krav som jag ställer men har olika volym och anordningar. Bärsystemet är även ganska viktigt(ska gärna vara tjocka mjuka axelremmar).

kommentarer?
 
Jag tycker Osprey Talon 44 ser väldigt bra ut!

1130 gram och ungefär lika många kronor, öppning i botten.
 
Bergans Helium

... skulle jag lägga till på "att titta på" listan... äger den inte själv men sannolikt så blir det min nästa säck.... många säckar blir det...

//Thomas
 
Breda remmar är som varma tröjor.....Det viktigaste är att dina grejor som du tror på får plats+lite till... samt att den är komfortabel att bära, för dig. Varje finess väger och för liten lurar du dig själv med....
Du kommer att köpa fler...
//J
 
Men vad är fördelare kontra nackdelar med dessa säckar? Dem har dem krav som jag ställer men har olika volym och anordningar. Bärsystemet är även ganska viktigt(ska gärna vara tjocka mjuka axelremmar).

kommentarer?

Ratatosken har jag bara gott att säga om, den är fruktansvärt skön att bära framförallt! Bärsystemet brädar allt annat i sin volymklass med hästlängder om du frågar mig!! (detta sagt med tanke på att jag har höftbältet till, det är inte standard utan köps till för 250kr).

Jag använder den som vardags säck (släpar på en del skit) och ibland får även denna följa med ut i skogen. En av de stora fördelarna med den är att den är i princip vattentät redan från början, sömmarna när inte tätade men tyget är och rullstängningen i kombination med detta nadra har gjort att jag aldrig kännt behovet av att vattenskyda någonting i den.

Huruvida du kommer rymma en övernattningspackning eller inte i den låter jag vara osagt, vi har så olika saker alla. Men jag törrs säga att om den bara passar din rygg (vilket du isf känner i affären om du tar med dig 10kg pryttlar att packa den med) kommer du definitivt att få ut valuta för pengarna även om den bara blir vardagsryggsäck...
 
eiger

Hej.
Jag har en marmot Eiger och är hur nöjd som helst.
sånär som på att det hade varit skönt med ett blixtlåsfack för att slippa tömma ryggan för att få ut det i botten...men men
bärsystemet är helt okey även med rätt mycket vikt i
 
Hej.
Jag har en marmot Eiger och är hur nöjd som helst.
sånär som på att det hade varit skönt med ett blixtlåsfack för att slippa tömma ryggan för att få ut det i botten...men men
bärsystemet är helt okey även med rätt mycket vikt i

Kan instämma med Collin: jag har också en Marmot Eiger, dock 36 l varianten, men bärsystem och säcken tycker jag funkar kanon på dagstur med ca 6-10 kg beroende på vad man ska ha med sig i matväg/ved etc... Enda nackdelen är att topplocket inte sitter som det ska om man inte har fullpackat, så jag sydde fit en liten stramare mellan topplock och säcken, då blev det bra! Komplettera med ett bra regnskydd så är man i hamn med en bra rygga!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
ddala Smidig rejäl vandringssäck? Transportera 3
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.