Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen

Jag letar efter en lättviktssovsäck som värmer till minst -3 grader C, och som har utrymme för sido/fosterställningsovande och vrid-och-vändande för en frusen kvinna.

De två modellerna jag väljer emellan är
http://www.westernmountaineering.com/sleeping-bags/microfiber-series/badger-mf/
http://www.westernmountaineering.com/sleeping-bags/extremelite-series/alpinlite/

De har bra recensioner men Badger har troligtvis tåligare tyg (?), värmer bättre men väger 190g mer.
AlpinLite verkar annars perfekt men jag vill inte att den går sönder eller läcker ut alla dun, och jag hoppas den är varm nog?

Eller känner någon till motsvarande sovsäckar? Under 1100 gram är viktigt.

Jag är 170cm, timglasformad och smyger därför inte gärna ner i en supersmal sovsäck, trots att jag inte egentligen är rund. Mina planer är att kunna gå i fjällen runt Abisko i sommar, men också att kunna sova i höstväder där och lättare snöfall. Gärna kunna använda sovsäcken i mildare sommarväder (runt +8 om natten) utan att avlida om möjligt, men det kanske är för mycket begärt...
Jag är dessutom inte superstark, därav vikten.

Skulle AlpinLite räcka, tillsammans med en liner?
 
Bor i Södra Sverige och har Alpinliten som vintersäck. Sover förvisso med underställ och mössa och det är varmt och mysigt trots rå luft i -5 till -10 beroende på yttre förutsättningar (sovit i vindskydd en rå natt i -7 och det var bara mysigt).

Bör tilläggas att jag är en s.k. "Fryslort" på morgonen.

Många kommer att skriva "Köp en på Roberts.pl", men WM kostar 1000-1500kr mer och med det jag läst och sedan fått bekräfta med min säck, så blir det WM alla dar i veckan.

Badgertyget är tåligare. Tyget i Alpinlite funkar dock utmärkt så länge man beter sig klokt d.v.s. Är försiktig med spikar etc. och inte sitter och myser vid elden i säcken.

Outnorth ger 20% på första köpet, kan vara ett bra tillfälle att köpa säck ;-)

Som underlag använder jag Exped Downmat UL 7 LW, du behöver inte L, men skulle rekommendera de extrabreda underlagen motsvarande Expeds MW (Normallång, men vid).

På det viset så har du det mesta av säcken på liggunderlager & plats när du snurrar/ligger på sidan.

Badger tror jag blir FÖR varm för att inte "bara bli" en vintersäck. Skulle det bli extra kallt kan man alltid klä på sig, men aldrig "tömma ur säcken" ;-)

Ps. Du behöver ingen liner i -3 i Alpinlite om du inte ligger och tar kall vind under en Tarp el. liknande.
eff5236387f9ea75647adc579c307e43.jpg
 
Med Roberts kan du beställa en lite bredare däck. För mig är det väsentligt. WM gör toppensäckar men hur breda är de?

Thure
 
Jag tror du kommer finna AlpinLite som, vid behov, kan kompletteras med en liner motsv mer mångsidig för 3-säsongsbruk. Jag tillhör också den frusnare skaran, och använder mig av AlpinLites smalare motsvarighet, UltraLite, i svenska fjällen från vår till höst. Har ibland med mig WM:s HotSac (runt 140 g) som nödbivack - den dubblerar fint även som liner av det varmare slaget. Uppskattar flexibiliteten i att kunna välja när jag av säkerhets- och/eller temperaturskäl vill plocka med den extra vikten - och när jag vill lämna den hemma. Med HotSac:en som liner sover jag, iförd underställ, gott ner till några minusgrader. Här har liggunderlagets isolering också stor betydelse. Min favorit så snart det väntas minusgrader är Themrarests NeoAir XTherm - det är som att ligga på ett värmeelement. :) Men där kanske du vill ha en lite större/bredare modell för att kunna "leva runt".

Har du provat ut så du vet att du behöver den bredare säcken? Min uppfattning är att WM:s säckar även i standardbredd är tämligen rymliga för en "normalbred" kvinna. Ju större sovsäcken är, desto mer luft som ska värmas upp av kroppsvärmen - vilket i praktiken påverkar hur varm säcken känns (värt att åtminstone ha med i åtanke).

Min UltraLite har hängt med i kanske 50-60 nätter nu utan något märkbart slitage. Jag tror dock att det tunnare tyget gör sig bäst (och fungerar utmärkt) om man tänker sig använda säcken i tält med golv motsv, där man har skydd mot direkt markkontakt. Sover man mest på liggunderlag direkt på marken så att säcken riskerar att fastna i vegetation, slitas direkt mot vassa stenar o dyl - hade nog jag satsat på ett kraftigare yttertyg.
 
Har du erfarenhet av att tälta i fjällen? Det är lättare att hjälpa om du berättar hur det varit, vilken utrustning du använt osv.

Minst lika viktigt är liggunderlaget. Om kallt underifrån spelar det ingen roll hur varm sovsäcken är. Kör på Thermarest Xtherm om du ska köpa ny luftmadrass. Det är livstids garanti på Thermarest. Lättpackare brukar rekommendera Xlite men jag tycker det är dumsnålt (ca 100 g mer) att inte gå upp på Xtherm direkt. Angivna R-värden gäller stenhård pumpat (och vem har det?), har man lösare får man inte ut "angiven värme".

Om du vet med dig att du är kall av dig tycker jag du ska köpa den varmaste av de alternativen som är möjliga. Det är sällan (någonsin?) man hör om någon som ångrar att köpt för varm sovsäck men man hör hela tiden om folk som fryser när de tältar. Jag skulle kolla på Antelope också. Både Badger och Alpinlite är kanonsäckar och bredare (än de smalaste UL-säckarna) men antagligen inte breda nog om du vill kunna ligga med båda benen uppdragna. Jag har Summerlite, Apache (varm som Badger men smal som Summerlite/Ultralite) och Puma. Puma har ungefär samma mått som Alpinlite och Badger och jag (kille 180 cm, 70 kg) kan inte ligga med benen uppdragna i Puma även fast den är rejält bredare än Summerlite/Ultralite/Apache. Måttmässigt är det nog Terralite du vill ha men den kanske är för kall.

Tycker du om att sova med sovsäcken stängd? Jag gör inte det och jag har den normalt uppknäppt som ett täcke och kryper in när jag börjar frysa på småtimmarna. En OK lösning på problemet att kunna ligga bekvämt (större delen av natten) i en smal sovsäck. Funderar dock på en bredare säck (eller quilt från EE eller Katabatic) även för sommaren.

WM är på gränsen längdmässigt mot vad de anger, köp inte den kortare.

Beställ hem flera och prova och passa på när Outnorth har rea?
 
Senast ändrad:
Jag använder SynMat UL M som liggunderlag, och även om det är lite smalt ibland så funkar det för det mesta. Anledningen är också att jag har ett 2perstält från Vaude, Taurus UL, som inte ger mycket plats i bredd om man inte spänner rejält.

Jag vandrade i Fulufjället förra sommaren, sov i underställ och mössa och det funkade fint i min gamla Mountain Equipment WMs 650 Titan (1250g). Dock har den läckt dun som tusan och är 5 år gammal nu och börjar bli kall. Jag visste inte mycket om sovsäckar innan så har nog inte behandlat den perfekt heller. :) Jag tror Fulufjället är mycket snällare när det kommer till temperaturer dock.

Jag kikade först på Terralite men det är som det skrivs, jag är rädd för kallfickor! Terralite är galet bred. Oftast fryser jag när jag kryper ner i sovsäcken, dvs har svårt att somna. Frammåt 3-4 på morgonen är jag ett element, OM jag lyckats somna.
Jag brukar vara frusen på kvällen så därför sover jag först med säcken stängd. Men om jag har en varmare sovsäck som "täcke" kanske det funkar också?
 
WM Hotsac var ett bra tips om du redan har en men motsvarande viktökning i dun ger mer värme. Min väger 180 g.

Jag använde Hotsac i vintras (för att hålla sovsäcken torr och isfri). Funkade kanon och ska prova den på sommarfjället också för att se om jag kan använda Summerlite som annars skulle vara för kall för mig när det närmar sig nollan. Obs dock den är helt vattentät och du kan inte använda den som sovsäcksöverdrag / bivy. Den ska användas innanför sovsäcken och bara tunt underställ på dig eftersom kläderna kommer bli litet fuktiga. Viktigt att håll koll så att man inte blir för varm och blöt med fuktspärr. Verkar inte funka för alla, en del säger sig bli sjöblöta.
 
Jag hade SynMat UL och Synmat Winterlite förut men tyckte den var för kall. Xtherm är som Vintefjell skriver som att ha ett element under sig, speciellt om jag ligger på magen har jag märkt. Om du inte vill byta madrass kan du testa med ett tunt skumunderlag ovanpå eller under luftmadrassen, det gör skillnad. Ovanpå blir varmare men inte lika skönt så klart.

Inser att vi alla är jätteolika men ja jag resonerar som du är inne på att jag hellre vill ha ett extra tjockt täcke/säck istället och att det är lättare att reglera. Jag kan dock inte bli för varm verkar det som. Inne sover jag med duntäcke som är lika tjockt som en Apache / Badger ungefär :)

Angående din gamla säck skriver du att du oftast fryser och har svårt att somna. Var ärlig mot dig själv nu, det är ju inte bra.
 
Jag brukar vara frusen på kvällen så därför sover jag först med säcken stängd. Men om jag har en varmare sovsäck som "täcke" kanske det funkar också?

Ja det funkar.

Om jag vore orolig för temperatur graderingen så skulle jag satsa på Badger. Den ger lite extra marginal och du kan alltid öppna upp om du blir för varm.

Undantaget är om du alltid har med dig bra förstärkningskläder, som en täck- eller dunjacka, som du kan ha på dig i den svalare säcken. Men då måste förstärkningsplagget alltid följa med.
 
WM gör jättefina sovsäckar, och Badger har lite mer värmemarginal. Jag har själv inte någon WM säck så kan inte uttala mig om passformen. Själv använder jag dunsäckar från Marmot (Hydrogen och Pinnacle) och kan säga att de är relativt rymliga i sin passform, så för mig som är i-vändare och gärna sover på sidan är det gott med lite extra rörelsemån. Ett alternativ kan du kan ta med i din utvärdering är Marmot Helium Regular (Unisex modell ligglängd 185cm).
Ett annat alternativ är Marmot Angelfire Long (du behöver "long" om dammodell=ligglängd 178cm) som är billigare pga lite lägre dunkvalitet, eller den ändå varmare Xenon long.
De flesta tillverkare anger mått på sina säckar över höft och axlar förutom längd, så ett tips är att jämföra dessa mått med dina egna om du inte har möjlighet att provligga säcken innan köp. Vill du ha rörelsemarginal i säcken lägg gärna på min 10cm utöver dina egna mått.
 
Ja, har kikat på måtten men borde nog prova ut vad som passar kanske. Om jag har 105 i höftmått, blir 143 lite mycket då? Jag kan inte hitta höftmåtten för min förra sovsäck (se svar ovan) tyvärr, men vet att den kändes lite obekväm att vända och vrida sig i runt höfterna, men att jag fick plats med kläder.

Nu smög sig Versalite in i tävlingen också. Blir snart tärningskast på det här. :)
http://www.westernmountaineering.com/sleeping-bags/extremelite-series/versalite/

Tack för alla fina svar! Funderar än och ska uppdatera med vad det blir sen. Får anta utifrån svaren att jag definitivt kommer att överleva vad jag än väljer.
 
Om du inte vill byta madrass kan du testa med ett tunt skumunderlag ovanpå eller under luftmadrassen, det gör skillnad. Ovanpå blir varmare men inte lika skönt så klart.

Förlåt för att jag går of topic, men jag sov i våras ute i frostnätter med ett UL exped (~11 grader C enligt naturkompaniet) samt ett kanske 20 år gammalt 99kr underlag från Jula och fick uppleva det alla skriver, att det spelar ingen roll hur tjock sovsäck man har med fel underlag.

Jag provade med skumunderlaget underst första natten, sen skumunderlaget överst andra natten och fick först en skön natt när jag la granris under tältet, sedan exped luftmadrassen och sist skumunderlaget.

Jag måste erkänna att jag blev lite överraskad hur dåligt min kombination funkade, jag antog att luftmadrassen skulle få bort det mesta av kylan och sedan skulle skumunderlaget fixa biffen. Men så fel jag hade.

Får uppenbarligen pröva en ny lösning i framtiden, men vad tror folk om vilken kombination som funkar bäst, och varför lyckades granriset där 7 cm luft misslyckades? Är det så att bak och axlar är så tunga att de trycker luftmadrassen i botten och ger markkontakt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Ellurpiet Bra, liten, lätt sovsäck Bo och sova 13
_winston_ Lätt(!!!) tre-säsongs-sovsäck??? Bo och sova 18
MarleneL Lätt sovsäck för tjej Bo och sova 4
viiktor hyfsat lätt sovsäck comfort temp ca ±0 Bo och sova 53
William vilde Lätt sovsäck sökes. Bo och sova 4
S_B Rymlig men lätt sovsäck? Bo och sova 14
J.Lund Lätt sovsäck Bo och sova 6
Kenzo Lätt sovsäck som tål -grader. Bo och sova 7
jerico Lätt sovsäck Bo och sova 9
Rerun Lätt sovsäck, igen Bo och sova 9
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
sundancekid Billig & lätt sovsäck? Bo och sova 28
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.