Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst

Hej!

Jag är på jakt efter en sovsäck som jag framförallt tänkt att använda under sommaren. Då jag inte har någon lust att köpa två olika sovsäckar vill jag att sovsäcken även ska fungera vid lite kallare temperaturer (gärna till strax under 0 grader).

Mina önskemål är att den ska vara liten och lätt och att den ska hålla i många år framöver (jag fastnar alltid för länge i beslutsångest när det är dags att köpa något nytt).

Jag har kollat en del på cumulus hemsida och läst om deras säckar här på forumet. Hur funkar säckar med comfort på strax under 0 grader i sommarsverige? Deras säckar ser väldigt smala ut, får man klaustrofobi i dem?

Summa summarum så undrar jag alltså om vad ni har för tankar om vilken cumulus-säck jag ska välja utifrån de preferenser jag beskrivit ovan! Tack på förhand.
 
Hej!
Vi har en Lite Line 400 i familjen och flera andra Cumulussäckar i vänkretsen, men du måste precisera dig lite för att få några användbara svar:
Hur funkar säckar med comfort på strax under 0 grader i sommarsverige?
"Somarsverige" är ett väldigt tänjbart begrepp. För min del (rätt frusen av mig) räcker min +5 -klassade Roberts med råge på låglandet, men på kalfjället skulle jag inte våga ha en säck som inte klarar minst en bit under nollan (komforttemp kvinna enligt EN-klassningen; Cumulus klassar sina säckar efter gamla brittiska skalan, så lägg på kanske 5-7 grader till de komforttemperaturer de anger för att hamna någotsånär rätt). Då räknar jag ändå med att behöva ta till ullfrotteunderställ, strumpor och mössa. Å andra sidan kändes våran Lite Line 400, instoppad i enklaste sortens pertex-överdrag, helt ok under en snöig oktoberbivack på 2000 m höjd, med ca 10 minusgrader mitt i natten. Men det var närmast vindstilla vilket kanske är hela förklaringen.

Det spelar också stor roll vad du har för sorts liggunderlägg, tält (om något), om du sover i ett varmt underställ, etc.
Deras säckar ser väldigt smala ut, får man klaustrofobi i dem?
Hur stor/lång/bredaxlad är du själv? Är du medvändare eller i-vändare? Sover du på rygg, mage eller sida? Jag är visserligen bara 170 cm lång, men ovanligt bredaxlad och bestämt inte någon späd älva i övrigt heller, dessutom magsovare vilket kräver lite mer plats kring axlarna, men har inte upplevt några problem med Lite Line-säcken. Men är du en 50% större kille och i-vändare, kanske saken är i ett annat läge ;).
Å tredje sidan kan du, precis som hos Roberts, få säcken måttanpassad efter behag.

Rent allmänt verkar det, återigen precis som hos Roberts och Pajak, vara fin kvalitet på säckarna, med bra sömmar och väldig spänst på dunet (det finaste dunet i världen lär komma från gäss i nordöstra Polen). Jag är en nöjd ägare till två nu rätt gamla Robertssäckar, men vår Cumulus är anskaffad 2012, så jag vågar inte uttala mig om hållbarheten i längden. De vänner som använt sina längre är i alla fall fortfarande nöjda.

Det finns ett etiskt problem med dunsäckar generellt, och det är att det allra finaste dunet tydligen måste plockas från levande gäss. Det finns tilverkare (bl a Roberts) som lovar att de endast använder dun från döda fåglar, medan Cumulus påstår, att detta inte är möjligt. Jag har ingen aning om vem som talar sanning i detta fall.
 
Hej!
Vi har en Lite Line 400 i familjen och flera andra Cumulussäckar i vänkretsen, men du måste precisera dig lite för att få några användbara svar:

"Somarsverige" är ett väldigt tänjbart begrepp. För min del (rätt frusen av mig) räcker min +5 -klassade Roberts med råge på låglandet, men på kalfjället skulle jag inte våga ha en säck som inte klarar minst en bit under nollan (komforttemp kvinna enligt EN-klassningen; Cumulus klassar sina säckar efter gamla brittiska skalan, så lägg på kanske 5-7 grader till de komforttemperaturer de anger för att hamna någotsånär rätt). Då räknar jag ändå med att behöva ta till ullfrotteunderställ, strumpor och mössa. Å andra sidan kändes våran Lite Line 400, instoppad i enklaste sortens pertex-överdrag, helt ok under en snöig oktoberbivack på 2000 m höjd, med ca 10 minusgrader mitt i natten. Men det var närmast vindstilla vilket kanske är hela förklaringen.

Det spelar också stor roll vad du har för sorts liggunderlägg, tält (om något), om du sover i ett varmt underställ, etc.

Hur stor/lång/bredaxlad är du själv? Är du medvändare eller i-vändare? Sover du på rygg, mage eller sida? Jag är visserligen bara 170 cm lång, men ovanligt bredaxlad och bestämt inte någon späd älva i övrigt heller, dessutom magsovare vilket kräver lite mer plats kring axlarna, men har inte upplevt några problem med Lite Line-säcken. Men är du en 50% större kille och i-vändare, kanske saken är i ett annat läge ;).
Å tredje sidan kan du, precis som hos Roberts, få säcken måttanpassad efter behag.

Rent allmänt verkar det, återigen precis som hos Roberts och Pajak, vara fin kvalitet på säckarna, med bra sömmar och väldig spänst på dunet (det finaste dunet i världen lär komma från gäss i nordöstra Polen). Jag är en nöjd ägare till två nu rätt gamla Robertssäckar, men vår Cumulus är anskaffad 2012, så jag vågar inte uttala mig om hållbarheten i längden. De vänner som använt sina längre är i alla fall fortfarande nöjda.

Det finns ett etiskt problem med dunsäckar generellt, och det är att det allra finaste dunet tydligen måste plockas från levande gäss. Det finns tilverkare (bl a Roberts) som lovar att de endast använder dun från döda fåglar, medan Cumulus påstår, att detta inte är möjligt. Jag har ingen aning om vem som talar sanning i detta fall.

Tack för ditt svar!
Uppenbarligen är detta en riktig djungel. För att precisera mig något mer så är jag ute efter en säck som jag kan använda både på låglandet och i fjällen, och jag tänker väl att jag kan anpassa med hjälp av att klä mig varmare eller sova med öppen säck och reglera på det sättet.

Jag är 1.85 lång och vägerca 80 kg, skulle väl säga att jag är rätt "normalbyggd". En pipeline 400 verkar motsvara mina önskningar rätt bra. Troligen lite för varm för låglandet i sommar, men det känns ändå bättre än för kallt. Och så farligt varm är den kanske inte i 10 +...?
 
Jag hittar ingen "Pipeline" bland Cumulus sovsäckar?
Du hittar alla mått inkl tvärmått vid skuldror och fötter på deras hemsida , men det går som sagt att beställa avvikande. Lite Line specas som passande till 185 cm längd, så det verkar lite på gränsen för dig i standardversion.

Värmereglering när det är för varmt har jag aldrig förstått problemet med. Det räcker ju med bara lite mindre åtdragning av huvan eller en utstickande hand, för att "jämviktstemperaturen" skall flytta sig flera grader, och flera tiotals grader med öppet blixtlås. Dun är dessutom underbart osvettigt, jfr "civila" duntäcken. Natten efter snöbivacken sov vi i de polska klättrarnas hyfsat väleldade klubbstuga, och använde samma sovsäckar.
Det är inte många extra gram man bär på med en lite "för varm" sovsäck, skillnaden i packvolym (och pris...) märks mer.
 
Jag hittar ingen "Pipeline" bland Cumulus sovsäckar?
Du hittar alla mått inkl tvärmått vid skuldror och fötter på deras hemsida , men det går som sagt att beställa avvikande. Lite Line specas som passande till 185 cm längd, så det verkar lite på gränsen för dig i standardversion.

Värmereglering när det är för varmt har jag aldrig förstått problemet med. Det räcker ju med bara lite mindre åtdragning av huvan eller en utstickande hand, för att "jämviktstemperaturen" skall flytta sig flera grader, och flera tiotals grader med öppet blixtlås. Dun är dessutom underbart osvettigt, jfr "civila" duntäcken. Natten efter snöbivacken sov vi i de polska klättrarnas hyfsat väleldade klubbstuga, och använde samma sovsäckar.
Det är inte många extra gram man bär på med en lite "för varm" sovsäck, skillnaden i packvolym (och pris...) märks mer.

Hej och återigen; tack för svaret. Jag landade slutligen på ett köp hos roberts.pl. Fick mycket bra service av Roman och fick fylla i ett questionnaire så att han kunde få en bild av vad som kunde passa mig. Den beställda säcken är en voyager light 350 WL med 850 cuin fyllning. Den ska hålla comfort ner till -5 och jag har svårt att se att jag kommer använda säcken i mer än -5.
Som sagt stort tack för dina mycket hjälpsamma svar, och ha det gött!
 
Hej och återigen; tack för svaret. Jag landade slutligen på ett köp hos roberts.pl. Fick mycket bra service av Roman och fick fylla i ett questionnaire så att han kunde få en bild av vad som kunde passa mig. Den beställda säcken är en voyager light 350 WL med 850 cuin fyllning. Den ska hålla comfort ner till -5 och jag har svårt att se att jag kommer använda säcken i mer än -5.
Som sagt stort tack för dina mycket hjälpsamma svar, och ha det gött!

Jag är också ute efter en liknande säck som din. Hur mycket fick du betala för den?
 
Jag är också ute efter en liknande säck som din. Hur mycket fick du betala för den?

Hej!

Det kommer hamna på 251 euro inkl. frakt. Då har jag valt en bred säck med 850 cuin-dun. Jag rekommenderar dig att kontakta Roman, han har stenkoll. För mig som lider av beslutsångest har det dock inneburit en del problem. Man får välja färg på insidan och utsidan, vilket tyg man vill ha på insida/utsida osv, men Roman ger många bra tips så jag litar på han!
 
Hej!

Det kommer hamna på 251 euro inkl. frakt. Då har jag valt en bred säck med 850 cuin-dun. Jag rekommenderar dig att kontakta Roman, han har stenkoll. För mig som lider av beslutsångest har det dock inneburit en del problem. Man får välja färg på insidan och utsidan, vilket tyg man vill ha på insida/utsida osv, men Roman ger många bra tips så jag litar på han!

Okej. Tack så mycket! Ja, när pengar har sparats ihop så får jag nog prata med dem. Har hört mycket gott om roberts!
 
Har för mig att addnature.com fortfarande hade rea på MountainHardwear phantom32 i storlek Long . Där kan du göra ett fynd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
jávrasj Liten, lätt sommarsovsäck Bo och sova 12
Ellurpiet Bra, liten, lätt sovsäck Bo och sova 13
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.