Lätt - men bra - 60-liters-säck

Snubben; sa:
och det värdelösa avbärarbältet?

Värdelöst för att? Tjockt där det behövs (där vikten hamnar) och tunnt i övrigt. Inget fel med det om man bär sub-15 (kanske 20) kilo. Men det är individuellt förstås. Min Crux A70 har också korta tjocka (avtagbara) fenor och sen ett tunnare bälte. Saknar inte mer material.

Men gör gärna en utläggning av dina personliga erfarenheter av att använda Crux ryggsäckar så kanske du kan övertyga någon. Inte mig dock, eftersom jag redan har en Crux-säck och vet att för mig räcker ett smidigt avbärarbälte för lätta vikter.

-Och jag tror inte man köper en "Lätt 60-literssäck" för att lasta ner den med över 20 kilo annat än undantagsvis, och förhoppningsvis sällan över 15 kilo.
 
Den ende på forumet som har en Agressor är väl Raskesven (Dan Lindbeck)?

Största problemet med Bask är att det verkar gå fortare att simma till St Petersburg och köpa en säck än att få tag på nån jeppe på Akzo.
23_2.gif
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
jamo; sa:
Snubben; sa:
och det värdelösa avbärarbältet?

Värdelöst för att? Tjockt där det behövs (där vikten hamnar) och tunnt i övrigt. Inget fel med det om man bär sub-15 (kanske 20) kilo. Men det är individuellt förstås. Min Crux A70 har också korta tjocka (avtagbara) fenor och sen ett tunnare bälte. Saknar inte mer material.

Men gör gärna en utläggning av dina personliga erfarenheter av att använda Crux ryggsäckar så kanske du kan övertyga någon. Inte mig dock, eftersom jag redan har en Crux-säck och vet att för mig räcker ett smidigt avbärarbälte för lätta vikter.

-Och jag tror inte man köper en "Lätt 60-literssäck" för att lasta ner den med över 20 kilo annat än undantagsvis, och förhoppningsvis sällan över 15 kilo.

Jag testad inte ens cruxen då avbärarbätet verkade så värdelöst. Ryggan är gjord för klättring. Inte vandring. Nu kanske trådskaparen skall klättra?
 
Snubben; sa:
Jag testad inte ens cruxen då avbärarbätet verkade så värdelöst. Ryggan är gjord för klättring. Inte vandring. Nu kanske trådskaparen skall klättra?

Men att nåt verkar värdelöst behöver ju inte alla gånger betyda att det är värdelöst...?
 
alven; sa:
Men att nåt verkar värdelöst behöver ju inte alla gånger betyda att det är värdelöst...?

Ja vad svarar man på något så korkat uppenbart.

Om du inte förstod så var väl värdelöst en smärre överdrift.

Med 100 % sannolikhet en sämre lösning för vandring är kanske mera adekvat.

Kan ju tilläga att även Arcteryx personalen höll med.

Har du sett bältet? Det sitter fast i ryggan i ett löst band. Nästan ingen avbärareffekt utan mer för att stabilisera ryggan och hålla den på plats.
 
Snubben; sa:
alven; sa:
Men att nåt verkar värdelöst behöver ju inte alla gånger betyda att det är värdelöst...?

Ja vad svarar man på något så korkat uppenbart.

Om du inte förstod så var väl värdelöst en smärre överdrift.

Med 100 % sannolikhet en sämre lösning för vandring är kanske mera adekvat.

Kan ju tilläga att även Arcteryx personalen höll med.

Har du sett bältet? Det sitter fast i ryggan i ett löst band. Nästan ingen avbärareffekt utan mer för att stabilisera ryggan och hålla den på plats.


Praktiskt taget alla beslut måste bygga på gissningar, analogier, resonemang, osv. Nu tycker jag Jamos erfarenhet verkar övertygande. Min allmänna erfarenhet,
som inbegriper Acrux och North Face Prophet
är att avbärarbälten är nödvändiga (för dålig rygg) men att de inte behöver vara särskilt kraftiga,
speciellt om man aldrig har mer än 14 kg i säcken
och oftast mindre.


Undras nu vad 57+5 betyder? Att man kan höja locket?
Undras också om det är lätt att fästa madrass
och tält i sidorna som det är på mina båda säckar.

Även om trådstartaren frågar om andra modeller så kan
jag ju tipsa om att Prophet, 65 liter, idag väger
1600 gram. 55-liters är på gång.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
millimeter; sa:
Snubben; sa:
Kan ju tilläga att även Arcteryx personalen höll med.

Haha..! Menar du att personalen - vars märke du köpte - höll med om att det konkurrerande märket var sämre? Sjukt alltså.. :)

Jag höll nästan på att kalla dig retarderad men insåg att det var något på lurt här.

Jag har ju självklart pratad om Acrux hela tiden.

Så kan det gå. Crux är nog helt ok. Fint avbärarbälte. :)

http://www.backcountrygear.com/catalog/packdetail.cfm/ARC1044
 
Så här ser Crux AK57 ut på en bild där bärsystemet syns bättre. Enkelt men funkis. Dock förra årets modell, förändringar kan ha gjorts:

crux_ak57_back.jpg
 
Snubben; sa:
Jag höll nästan på att kalla dig retarderad men insåg att det var något på lurt här.

Jag har ju självklart pratad om Acrux hela tiden.

Så kan det gå. Crux är nog helt ok. Fint avbärarbälte. :)

http://www.backcountrygear.com/catalog/packdetail.cfm/ARC1044


Jag använde ett Acrux förra året, 18 dagar i Italien
och 11 dagar i Norge. Det syns här på bild
från Italien 14 juni, vandringens första dag.
http://www.huthyfs.com/piaogal/pages/piao006.html

Vandringen i Italien avslutades med några dagar på Aostadalens Alta Via 1, där bördorna känns eftersom
det är stora höjdskillnader, c:a 1300 meter dagligen.

Hade jag haft ont av dem hde inte säcken följt med till
Norge. Jag hade mat för 12 dagar på den trippen,
en startvikt över 16 kg. Alla fysiska känningar
jag hade
på den turen var kopplade till dåliga skor (trycksår)
och i ngn mån knän (otroliga mängder sten, måst programmeras bort).
Bältet räcker bra.


Jag kanske borde ha photoshoppat bort den fjolliga staven
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.