Lätt kök på längre tur?

Jag står i valet och kvalet mellan mitt Trangia med gastillsats och mitt Primus Alpine Micro gaskök inför sommarens fjälltur.

Primusköket är väldigt lätt och behändigt men jag ställer mig frågande till vindtåligheten.
Trangian är ju pålitligheten själv och funkar även i lite ruskigare väder.

Jag har bara använt Primusköket på helgturer i skogen så jag undrar om någon har erfarenhet av fjällbruk.

Ulf Schneeberger

Vikt......

Trangia köket väger ju en hel del om man jämför med Primusen och tillhörande kokkärl och det är ju en aspekt som man bör tänka på.
Vad beträffande vindtåligheten så har jag erfarenhet av det från en alpin tur i Schweiz. Det funkar hyfsat om du använder digsjälv som vindskydd.
Min bedömning:
Har du inget emot vikten och förväntar dig lite busväder så tycker jag att du kan köra på Trangia emd gastilsatsen. (Priset på dessa har ju gått ner på senare tid med har jag förstått)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Vindskydd

Du kan sy ett bra vindskydd i tyg och använda cykelekrar som pinnar, nackdelen är att det lätt blir brännt....
Det finns kraftigare aluminumfolie, ungsaluminum, frysaluminium, i butiken. Vik ihop en lagom bit tredubbelt och gör ett eget vikbart vindskydd. Klipp med kökssaxen ett lufthål i botten och ett hål i överkanten för kastrull hanken. Var vredet sitter på ditt kök ser du när du prövar hemma på köksbordet. Gör gärna vindskyddet rymligt så att du inte värmer din gasbehållare för mycket. Primus har dyra färdiga, men egentillverkade blir bäst.

Go lätttur

Johan K

Plåten från 50 cl ölburkar är ganska bra till vindskydd också, problemet är att en burk oftast blir för lite och det är lite bökigt att foga samman flera bitar. (Det kan vara lite trixigt att klippa isär burkarna utan att riva sönder dem också.)

Vill man ha lite tjockare än ugnsfolie så kan man köpa folieformar. Det finns t.ex. engångs serveringsfat som är ganska stora. Dessa börjar dock försvinna från butikerna "av miljöhänsyn". Jag såg t.ex. att Coop Forum skryter med att de slutat sälja muffinsformar av aluminiumfolie som en del av sitt miljöprogram.

Re: Vindskydd

johankse; sa:
Gör gärna vindskyddet rymligt så att du inte värmer din gasbehållare för mycket

Japp, detta är MYCKET viktigt! De vindskydd som Primus och MSR har på marknaden är till för gas- och bensin/fotogen-kök med slang från bränsleflaskan och inte typen där brännaren sitter direkt på gasflaskan (t.ex. Primus Alpine Micro). Detta eftersom det blir på tok för varmt för gasbehållaren om man brassar på ordentligt, vilket med lite tur bara kan leda till smält gasreglage eller piezotändare (har själv sett detta med egna ögon) och med lite otur till en styck sprängd gasbehållare precis framför dig. Ingen skoj upplevelse kan alla som sett en tryckbehållare flyga i luften...

Hoppas allt går bra för dig vilket kök du än använder.

/ Nicke

Ta det försiktigt och det som låter mest vettigt här tycker jag verkar vara vindskydd i tyg eller att sätta dig så att köket får lä.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips