Lätt hatt

Har gått över från en Chevalier GTX-fodrad hatt till ITAB-keps och sparat ett antal gram (från 103 till 54 ;)) och dessutom (och förstås framför allt) fått lite mindre problem med svettutsöndring; mextex gör huvudknoppen ganska varm. Däremot har jag ett par ggr drabbats av alltför mycket sol på öron och hals, så jag har fått rejäl solsveda. Eftersom jag är ganska ljuskänslig så vill jag undvika detta, och att ha t.ex. en buff riggad som en balaclava blir ganska varmt. Alltså, evt återvänder jag till hattlösningen.

Men jag vill ha tag på en hatt som dels är lätt, dels tål lite regn men helst inget mextexfoder (som är otrevligt när det är soligt och varmt). DWR verkar vara rätt melodi. Nån som har tips? Eller ska man satsa på en keps med solskydd? Tips på det i så fall!

Tilley? Nån som vet var man kan köpa dem?

Senast ändrad:
Tilley finns på Naturkompaniet. Åtminstone i Lund.
Fast jämför man utbudet där (modeller och färger) med vad som finns på Tilleys hemsida så är det kanske inte så mycket att hänga i julgran. Fast de kanske kan ta hem?

/Ola.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tilley, är de särskilt lätta? Eller kvittar vikten om funktionen är den rätta?

Annars finns ju nåt sånt här:

ImgWriter.asp

Haglöfs Solar 70 gram, DWR-behandlad Climatic

Fjällräven har nåt liknande. De har ju också den klassiska Grönlandshatten såklart.
81100-030_170x170.jpg

Min personliga favorit är annars bassäkhatten:
product_thumb.php

116 gram i storlek stor.

Tilley finns på Naturkompaniet. Åtminstone i Lund.
Fast jämför man utbudet där (modeller och färger) med vad som finns på Tilleys hemsida så är det kanske inte så mycket att hänga i julgran. Fast de kanske kan ta hem?

Hm, där får man för att man alltid går till Outside (numera Friluftsland)... Deras lättaste väger 85 g, det är ok, får ta en tripp in i em.

När jag inte använder min tnf-keps så brukar jag ha denna vändbara hatt inköpt i hattaffär på södra förstadsgatan i Malmö. Manchester på ena sidan, khaki på andra. Jag vet inte vad den väger, men den är ganska lätt och dessutom smidig att rulla ihop och ha i fickan. Kostade runt 250 har jag för mig.

2299288323_599abd8a0b.jpg

Jag har en tilley T5, och kan bara rekommendera. Ok den är inte lättast. (en snabb vägning mot en
chokladkaka säger att den iaf kommer under 100g), men den sitter lätt på huvudet!
Dessutom håller den sol och väta borta från ansiktet, ventilerar hyfsat. och blåser inte av om man
har båda remmarna runt huvudet. Stort minuspoäng för gubbfaktorn som innebär att den inte kan bäras inom planlagt område om man inte är medelålders eller äldre...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips