Lätt flourkarbonfri regnjacka?

Letar efter en regnjacka till fjällvandring i sommar. Den skall vara lätt, välsittande och god "andning". Och jo jag tycker att det gör skillnad med tex-mex jmf med gallon. Hade fastnat lite för Montane Minimus Mountainjacket men sen började jag fundera lite på flourkarboner. För visst används sådana i den jackan (pertex shield+)? Finns det några tips på en liknande jacka som inte använder flourkarboner? Hittat Houdini Surpass jackan men den är lite tung, 400 g.

Verkar inte finnas så många tips. Då får det kanske bli Minimusjackan ändå. Såg också en tråd där det påstods att surpassjackan läckte. Är det någon som vet hur Minimus är i storleken? Jag är lång och smal, gissar att jag behöver en large för ärmlöngdens skull även om jag enligt deras storleksguide skulle ha en medium, dom anger bara bröstvidd.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Nu antar jag att problemet fått en upplösning redan, men om inte så gör tillverkar Fjällräven några flourkarbonfria plagg om jag inte missminner mig, t.ex. Eco-Trail och Bäck. Snabb sökning på deras hemsida leder dig rätt, och de marknadsför även ev. flourkarbonfrihet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips