Lätt flourkarbonfri regnjacka?

Letar efter en regnjacka till fjällvandring i sommar. Den skall vara lätt, välsittande och god "andning". Och jo jag tycker att det gör skillnad med tex-mex jmf med gallon. Hade fastnat lite för Montane Minimus Mountainjacket men sen började jag fundera lite på flourkarboner. För visst används sådana i den jackan (pertex shield+)? Finns det några tips på en liknande jacka som inte använder flourkarboner? Hittat Houdini Surpass jackan men den är lite tung, 400 g.

Verkar inte finnas så många tips. Då får det kanske bli Minimusjackan ändå. Såg också en tråd där det påstods att surpassjackan läckte. Är det någon som vet hur Minimus är i storleken? Jag är lång och smal, gissar att jag behöver en large för ärmlöngdens skull även om jag enligt deras storleksguide skulle ha en medium, dom anger bara bröstvidd.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu antar jag att problemet fått en upplösning redan, men om inte så gör tillverkar Fjällräven några flourkarbonfria plagg om jag inte missminner mig, t.ex. Eco-Trail och Bäck. Snabb sökning på deras hemsida leder dig rätt, och de marknadsför även ev. flourkarbonfrihet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips