Lätt enmanstält för frusna?

Behöver ett lätt enmanstält, men eftersom jag vill bli varm när jag kryper in i tältet vill jag inte ha innertältsväv så tunn att det blåser rakt igenom, eller delar som består av endast myggnät.
Finns det något tält runt kilot som passar in på de specifikationerna?
Och vilka tält/märken bör jag undvika?
Jag tycker att det är svårt att se på bilder och videor hur det ligger till med till exempel stängning av ventilation, och kanske framför allt hur tunn och klen innertältsväven är.
 
Tja, ett tält för frusna har jag inte stött på tidigare, däremot sovsäckar och liggunderlag;)

Du nämner ett tält med vikt runt kilot och då blir det frågan om så kallade ultralätta tält som kompromissar med allt från dukvikt till stänger, pinnar, linor, dragkedjor etc. Däremot är priserna ganska `tunga´ ;)

Nedan ett tält som väger ca. kilot och som jag precis beställt för att använda som `sommar-tält´ i stället för mitt 2.5 kilo Hilleberg Soulo.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Mb1LdibudTA

Föreslår att du tar en närmare titt på några tält i denna viktklass så du inser hur `bantade´ de är beträffande duktjocklek, etc.
 
Det är svårt att ta en närmare titt på tält utan att beställa dem; därför frågar jag i stället här på Utsidan efter folks erfarenheter.
Nej, tält brukar inte komma med frusenhetsgraderingar, men till exempel finns det många tält vars innertält består av i stort sett bara myggnät. Det tycker jag blir alldeles för kallt (förutom sommartid i lä.)

(Japp, har funderat på ett Ringstind, men har ett besläktat (Helsport Fjellheimen superlight), som har just den sortens extremt tunna innertältsväv som jag tycker är ungefär lika blåsig som myggnät, så jag har mina onda aningar ... :-D )
 
Varmare tält brukat vara med kamin och både tjockare väv och kamin med rökrör väger.
Tulipanaros är lätt att säga med svårt att få.

Go tur
 
Specifikationerna jag skrivit i frågan är alltså att ska gå att stänga ventilationen, och att innertältsväven inte ska vara superdupertunn. Någon som har något faktiskt tips eller erfaranheter (positiva såväl som varnande ...)
 
Sofia

Marktemperaturen och vindstyrkan brukar kyla ner tält. Värmen står de som bor i tältet för. Är sovsäckarna isolerande brukar yttervävstemperaturen på sovsäckarna vara samma som innertälts temperaturen.

Vi som är lite temperaturkontrollerande vet att det kan vara ett par grader varmare inne i tältet än utanför.

Det du önskar är en vindtätare innervävstältduk, men för att i ett tält tillräckligt luftombyte skall äga rum måste innertältväven vara luftgenomsläpplig.
Ett helt vindtätt innertält får snabbt en för hög kolmonoxidhalt inne och blir en dödsfälla.

Volym att sitta upp samt golvutrymme att få plats med utrustningen gör att många solovandrare går med tvåmannatält även om det blir något kilo tyngre.

Men smaken är ju som vanligt olika, jag har ett enkelvävstält som inte upplevs dragigt av mig men tvåmanna stort och under kilot, HB kallar det inte ens tält Rajd heter det, jag skulle inte täppa till myggnätsventilationen i det.

Många nordisk skurna tvåvävstält har markkappan så nära marken att den kan behöva lyftas för att få tillräcklig luftcirkulation in till innertältet.

go tur
 
Ja, jag förespråkar inte någon plastsäck till innertält, men det blåser olika mycket genom olika innertältsvävar, och ännu mer genom innertält som består av bara myggnät. (Jag har till exempel varit på fjällvandring med sällskap som fick vända, eftersom de hade med sig ett tält med myggnätsinnertält. Passar bäst på låglandet, enligt mig. Och enligt tältägarna, uppenbarligen, eftersom de bara stod ut en natt.)
 
HB Akto, väger dock lite mer än kilot

Jag har precis genomfört årets tur, och som alla som var ute de två första veckorna i augusti vet, var det kallt och blåste räliga nordanvindar.

Det var första turen med mitt HB Akto (köpt begagnat och nog inte senaste årsmodell). Det väger 1,6, så kanske för tungt för dig.

Jag hade varken problem med kyla, eller syretillförsel :), trots låga nattemperaturer och som sagt kalla vindar. Några tekniska specifikationer på väven har jag inte kunskap om. Innertältets ventilationsdel kan fästas upp=varmare. Ventilationsluckorna vid huvud- och fotända kan dras igen, vilket jag gjorde flera nätter. Nån natt lite kondens på sovsäckens fotdel då.
 
Jag tycker att det är en berättigad fråga. Ett tält för frusna är ett tält som det inte blåser rakt igenom (när man inte önskar det). Exempelvis är min erfarenhet att det, när det blåser rejält, har betydelse om det går att stänga ventilationen eller inte. Det framgår hur tydligt som helst att det är detta som frågan handlar om.

Självklart har sovsäcken och liggunderlaget också betydelse, liksom huruvida man har burit med sig en kamin och ved. Men det var inte det som var frågan (kamin och ved väger som bekant lite mer än "runt kilot").

Samtidigt (som påpekas ovan) måste man kunna få bra ventilation med genomströmning när så krävs. Myggnät är förstås ett krav.

Min gissning är att det är svårt att hitta ett tält runt kilot som uppfyller båda dom kraven. Det kräver en tillverkare som har pressat vikten utan att ge avkall på viktiga funktioner och jag skulle för egen del bara titta närmare på Hilleberg och Helsport. Men jag blir gärna rättad på den punkten.
 
Har du ett tunt innertält(myggnät) så kan du ju köpa nylontyg och fixa ett extra lager och lägga över myggnätet.

Testat detta på ett minitält ala Jack Wolskin Gossamer vintertid och det blev stor skillnad dragmässigt och att man faktiskt fick upp värmen en del.

Man hade det varmt i tältet i -15 grader med 3 värmeljus i kokkärlet när man satt o kolla på film på laptopen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lapplisa Enmanstält, lätt och funktionellt !! Bo och sova 27
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...