Lätt bomullsskaljacka

KMs och DIY...

...Jag har KMs båda lättare bommulsjackor, Njal och Enride, och de har fått bekänna färg på en hel del sätt (dock inte vad gäller livslängden då jag har för mycket saker i förhällande till hur ofat jag är ute...vill vi inte alla ut mer?).

De är faktiskt mer eller mindre regntäta om man ser det på så sätt att de blir blöta efter ett tag men inte för fukten vidare innåt i någon betydande mängd, efter 7 minuter i duschen i Njalen kunde jag konstatera att den läckte lite...i sömmarna. Så ett normalt regn klarar den faktiskt ganska bra.

Att de är sköna som bara attan behöver jag väl knappast säga, det brukar det inte vara någon som inte håller med om vad jag vet.

Och ventilerar ut fukt vid ansträngning gör de med bravur för sin vindtålighet.

I Njalen släppte gummisnoddarna i sina fästen men det är lätt lagat så jag är inte så sur över det, större problem om det sker på en fjällvandring dock!

KMs bommulsplagg är enligt mig inte värda sitt styva pris...men att det är bra jackor kan jag inte förneka!

Min lätta vindblus har jag dock sytt själv och den varken praslar (trots syntet) eller är mycket större än en tennisboll när jag packat ihop den. Detta är mtt stående råd, ska man använda det i friluftslivet så är det lätt att sy sakerna själv!

K-musen utförsäljning

Beroende på hur stor man är kan man kanske göra nåt fynd på Klättermusens utförsäljningslista. Det fanns några Einride för herrar där, tyvärr inte min storlek.

/PW

Mitt tips är att endast köpa KM om du får dem på utförsäljning,
Trots sitt relativt höga pris i England ligger Hilltreks Ventileplagg lägre än halva priset jämfört med KMs orginalpriser.

Haar inte testat jokk jagckan men väl zipp-off brallorna...de var så trevliga så att jag beställde ytterligare två par efter att ha testat de första!

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg