Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur många av respektive rovdjur finns uppskattningsvis i renbetesområdena? (jag söker inte "för många" utan ett numeriskt värde)

Dvs i genomsnitt hur många renar sätter t ex varje björn i sig per år?

/Patrik
Jag letade en stund efter det första du frågar efter. Helt lätt var det inte. På denna sida:
redovisas sammanställning av inventeringar för de 5 stora. Klicka på respektive rubrik så kommer du vidare till en sida där man i sin tur kommer vidare till en sammanställning för den arten (finns som pdf:er).

Men jag hittar ingen redovisning med antal för varje län trots att det borde finnas någonstans. Annat än den redovisning som varje lst gör. Men det är bökigt att sammanställa sådant själv.

När det gäller den andra frågan, antal renar per rovdjursindivid respektive rovdjursfamilj, har jag sett något om det tidigare men tyvärr hittar jag det inte nu.
 
Rovdjuren är i alla fall glupska. Om man tar talen här

och ser på talen på antal dödade renar så äter varje järv 10-20 renar om året.
Lodjur mellan 7 och 33 renar om året.
Björnarna nöjer sig med 1-2 renar om året.
Vargarna får som bäst vara 3 på varje ren de äter upp. Det låga antalet kan väl bero på att de knappt bor i renland.

Under antagandet att alla de där djuren bor i renland då.
 
Polisanmälningarna mot denna vansinnesnäring haglar åt alla håll som vanligt.

Sameby polisanmäler "alla" som stör tamboskapen.
Ska man skratta eller gråta? De släpps alltså frivilligt ut vind för våg i naturen och sen blir folk polisanmälda för att boskapen störs? :)

Otroligt...


Samtidigt som andra företag polisanmäls av "konkurrenter" för uppenbarligen kan inte rennäringen ens hålla sig inom landets gränser heller...


Sist men inte minst polisanmäls dessa skadedjur för att de tar sig in i städer och förstör egendom.
Då har alltså företrädare för denna naturvidriga industri mage att bli upprörd och påstå att det enbart spär på fördomarna :) HAHA!


Man kanske skulle just polisanmäla varje gång man ser boskapen vara längs våra dikeskanter och vägar och faktiskt vara en fara för både liv och hälsa?
För att få bort skadedjuren ifrån vår gemensamma natur nångång.

Såhär kan det som sagt inte fortsätta. Det blir värre och värre för varje år som går och snart hotas du av polisanmälan så fort du sätter din fot på fjället. För det är där vi kommer sluta. Det inser nog de flesta.
 
Rovdjuren är i alla fall glupska. Om man tar talen här

och ser på talen på antal dödade renar så äter varje järv 10-20 renar om året.
Lodjur mellan 7 och 33 renar om året.
Björnarna nöjer sig med 1-2 renar om året.
Vargarna får som bäst vara 3 på varje ren de äter upp. Det låga antalet kan väl bero på att de knappt bor i renland.

Under antagandet att alla de där djuren bor i renland då.
Du menar att renarna strövar på järv-lo-björnland?

Oavsett vilka av oss människor som slog ner våra bopålar här först så var järven och björnen före. Att vi, med våra olika intressen som en prioritet, ser det som lämpligt att skjuta björnungar från helikopter på våren är en skam.
 
Artikeln från Hammerfest tror jag visar en bra bild av hur det är i framförallt nord Norge.

Rennäringen är imot väldigt många investeringar och byggning där.

Får se hur det blir vidare, finns HD domar och deras status som urfolk som gör att rennäringen har mycket makt (samtidigt som de historiskt sätt självklart har blivit av med en del av de enorma områdena som de brukar för sina renar). I Sverige går man nu efter turister och de kommer antagligen få kontroll på all jakt och fiske på fjället.

Kommer folk flest gå med på allt detta och om de gör det kommer det gå att ändra på? Är redan nu internationell kritik mot Sverige för att de inte har skrivit under på en resolution om samer som urfolk.

Tycker det blir lite speciellt om kraven på urfolksrättigheter ska medföra att inget del av enorma områden kan användas för gruvedrift, vägar, energiproduktion, turism, städer etc samtidigt som det inte ens är vildmark och rovdjur helst inte ska vara där.

Är självklart för att man ska värna rätt stora natur områden mot det jag nämner över men om alternativet är boskapsskötsel med allt det medför på områdena så vet jag inte helt.
 
HeHe, ja i denna länk ser man tydligt att renar blir väldigt störda av turister....
Nu är det säkert en skillnad vid kalvning men det är ju lite märkligt att renar ofta inte ens verkar bry sig om människor samtidigt som de ibland verkar vara livrädda för människor eller för att passera en väg (andra gånger är det omöjligt att få dem att flytta sig från den).
 
Jag har MYCKET tydligt redogjort för vad den komplett vansinniga och naturvidriga rennäringen stått för och vilka orsaker det leder till.

Att du behöver en officiell källa på att vi bedriver lokal utrotning av Varg i hela Norra Sverige får stå för dig. Nån form av grundkunskap förutsätter jag att det ändå finns i tråden och att allt inte ska presenteras på silverfat. (osv)
Återigen kommer en lång räcka med kategoriska påståenden, inklusive ett antal nedsättande värdeomdömen. Till stor del ordagrant som tidigare inlägg. Jag tar några stycken påståenden och bemöter dem. (Jag har för övrigt full förståelse för dem som inte längre orkar engagera sig i denna tråd.)

andyyy: Att du behöver en officiell källa på att vi bedriver lokal utrotning av Varg i hela Norra Sverige får stå för dig. Nån form av grundkunskap förutsätter jag att det ändå finns i tråden och att allt inte ska presenteras på silverfat.
Svar: Nu var det inte detta som det behövdes källa på. Du får läsa mitt citat av Jonity igen (inlägg #315).

andyyy: Nej man kan inte alls vända på det eftersom rennäringen är ensamt orsaken till lokal utrotning av Varg i hela Norra Sverige och mass-decimering av Björn. Det kan alltså inte bli värre.
Det föder alltså inte alls upp några rovdjur som du hävdar. Matematiskt omöjligt.

Svar: Du har tidigare påstått att det knappt finns några stora rovdjur kvar i renskötselområdena. Trots att de knappast finns så lyckas de döda 19 000 - 80 000 renar per år. Det måste jag säga är en bedrift. Konstigt nog blir dessa få individer inte ens mätta på renarna eller kan föda upp ungar, eftersom det är "matematiskt omöjligt"!

andyyy: Istället för denna biologiska öken som nu existerar.
Svar: Enligt din världsbild (uttryckt i otaliga inlägg) räcker det med att införa tamren och begränsa rovdjuren för att fjällen plötsligt ska förvandlas till en "biologisk öken". Men biodiversitet består av mycket mer än att öka stammen av de 4 största rovdjuren. Det handlar om hela faunan och floran på fjället. Denna biodiversitet påverkas gynnsamt av renen, vare sig den är vild eller halvtam. Jonity länkade till ett par enkla källor om detta i inlägg #157, om du minns.

andyyy: Varken slaktuttag eller antalet ren har påverkats överhuvudtaget av vare sig rovdjur eller besökstryck i fjällvärlden.
Vilket diagram tydligt påvisat i denna tråd.
Så det där är ju bara lögner ifrån rennäringen som så mycket annat. Fakta säger nått helt annat.

Svar: Ingen har ifrågasatt det där diagrammet, det är ju rennäringen själva som tagit fram det. Men det säger ingenting om framtida hotbilder. Heller ingenting om fördelningen mellan antalet slaktade och rovdjursdödade. Då får du läsa andra diagram.

andyyy: Att man sen kommer fram till ett spann nånstans mellan 19 000 - 80 000 Tamren som tas av rovdjur säger ju egentligen att man inte har nån som helst aning överhuvudtaget.
Man hade lika gärna kunnat säga mellan 0 - 500 000

Svar: Ren gallimatias. Trots en betydande osäkerhet är detta fakta i en statlig utredning. Men eftersom de sannolikt inte passar med dina åsikter så väljer du att helt avfärda dem.
 
Rennäringen måste skalas tillbaka lite, helt enkelt. Ska inte kunna hindra & förstöra moderna samhällets utveckling, förstöra turism i fjällen, och viktiga gruvor osv. I sådana fall ska antalet renar reduceras, till det antal som är hållbart.
 
Nu är det säkert en skillnad vid kalvning men det är ju lite märkligt att renar ofta inte ens verkar bry sig om människor samtidigt som de ibland verkar vara livrädda för människor eller för att passera en väg (andra gånger är det omöjligt att få dem att flytta sig från den).

Har du aldrig cyklat på en mindre väg och fått ett gäng renar framför dig som springer framför och vägrar att kliva av? Man stannar och väntar, renarna stannar. Man fortsätter och renarna blir lika uppskrämda och springer iväg framför en; tillräckligt snabbt för att man inte ska hinna cykla om dem. Föreställ dig att de är en del av en hjord som är samlad inför märkning eller sarvslakt. Det är ju inte så att renarna behöver gå i terapi, eller drappas av posttraumatisk stress, men vissa tider på året så är de känsligare. Sitter man i en bil är det lugnare, de verkar inte förstå vad det handlar om.

Tycker det är överlag en intressant diskussion, men många verkar ha väldigt ytliga föreställningar om hur renskötsel bedrivs och dess utmaningar. Och det är förstås inte lätt att förstå heller. Bor man i storstadsområden och åker till "vildmarken" på sin fjällvandring en vecka om året så kan det förstås vara svårt att förstå att det bor människor på plats. Människor som bedriver olika typer av verksamheter, där rennäringen genom sin speciella position inom den samiska kulturen, har en framträdande roll. Vilket också speglas i den lagstiftning som råder.

Jag hade också dålig koll tidigare, men bodde i Jokkmokk under ett antal år och arbetade inom besöksnäringen och lärde känna många renskötare. Det är heller inte sant att samebyarna motarbetar besöksnäringen. Jag vill nog påstå att de flesta är väl införstådda om besöksnäringens symbiotiska förhållande med rennäringen. Ett exempel är Red Bull Nordenskiöldsloppet som aldrig hade kunnat genomföras om inte de tre berörda fjällsamebyarna i området varit delaktiga både i planering och genomförande av loppet. Jag satt även med i en projektgrupp för att ta fram en plan för en mtb-motsvarighet, som också var positivt mottagen av berörda samebyar.

Det är f ö många samer; såväl medlemmar i samebyar, renägare som icke medlemmar, som är entreprenörer inom besöksnäring. Visst uppstår det ibland konflikter; ett exempel kan vara när tillresta hundspannsföretag bedriver verksamhet inom områden där renar samlats för stödutfodring. Lokala besöksnäringsföretag som ex Jokkmokkguiderna eller Laponia adventures för en dialog med berörda samebyar och kan genomföra sin verksamhet utan onödigt gnissel. Unesco världsarvet Laponia som omfattar Sarek, Badjelannda, Stora Sjöfallet, Muddus och Sjaunja, Ultevi m.m. står f ö under lokal samisk förvaltning i Laponiatjuottjudus; det är de som sköter brounderhåll, stugorna i Muddus osv.

Det är förstås synd att besökstrycket blivit så stort att man vidtagit dessa åtgärder och jag är själv kritisk till renmarkskommitténs delbetänkande men hur många besökare en plats tål är något som diskuteras mycket inom besöksnäringen. Det handlar inte bara om påverkan på andra lokala näringar och slitage på natur, utan handlar i hög grad om den bild man vill förmedla till besökare. I Sverige är vi hyfsat förskonade, men det finns andra platser, i Norge inte minst och Finland, där en form av turism uppstått som knappast kan kallas hållbar; som i värsta fall bidrar väldigt lite till lokalsamhället. Runt en del anläggningar i norra Finland där man byggt upp anläggningar i alpstil känns det ju mer som man är i en stor äventyrspark. Vissa går igång på det, själv tycker jag det är rätt trist.
 
När det gäller Vargens utbredning i Sverige så är väl tex denna karta från SLU rätt talande.
Rätt få revirmarkerande par/revir i Renbetesland om man säger så.

Tycker personligen att vi inte behöver fler Vargar, däremot är behovet stort på större spridning på de vi har.

1694792781542.png


Karta
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.