Länsstyrelsen i Dalarna???

Helt sjukt

"Fjällräddningen kan inte komma dit." Vad är det för prat? Skall man förbjuda folk att vistas på ett ställe för att det kan vara svårt att rädda folk om nåt skulle hända? Man har precis byggt en ny vandringsled in till fallet, skall den inte användas? Vad är det som säger att det är farligare att vistas nedanför fallet än på det? Skall en handläggare på länsstyrelsen bedömma riskerna i en sport som han inte begriper?

Det tar inte lång tid att gå dit upp från vägen.
För helvete, min gamla pappa som är 77 år gick dit i vintras. Skall inte fjällräddningen, där det f ö ingår en del klättrare, kunna ta sig dit? Det är löjligt! Det handlar inte om vår säkerhet. Vi kan själva bedömma de risker som finns i klättringen. Någon på Länsstyrelsen i Dalarna hatar klättrare, varför vet jag inte.
 
Kanske inte risker för klättrarna?

Kanske är nyckeln till att förstå länsstyrelsens beslut just turisten som fick repet i huvudet eller stenarna som rasade ner.

Länsstyrelsen förvaltar skyddad natur, naturreservat (fulufjällets nuvarande status) eller nationalparker. I förvaltaransvaret ingår att allmänheten ska ha tillträde på ett säkert sätt. Tillträdet för allmänhet och turister är ett högt prioriterat mål för staten. Om folk klättrar precis ovanför där turisterna går finns ju helt klart risker att de får stenar i huvudet. Njupeskär är ett attraktivt turistmål, och säkert finns det även ett lokalt intresse av att måna om turisterna. Om folk skadas är det väldigt dålig badwill.

Jag vet inte var folk klättrar, men nog verkar det som någon som gjorde som Jonas förespråkade i tidigare inlägg förstörde för alla hänsynsfulla klättrare.

F.ö. måste man få tycka saker även om man råkar bo i Stockholm för tillfället. Om Stockholm får alla tycka (och det är alla mer än välkomna att göra), men åsikter om exploateringar i andra delar av Sverige verkar vara mindre värda om de som yttrar dessa bor i Stockholm?

mvh Staffan
 
Klättrare också turister!

Grejen verkar vara att länstyrelsen har bestämt att man som turist som vill se den underbart vackra platsen Njupeskär ska man gå längs den nybrutna "motorvägen" som byggts genom den unika urskogen vid fulufjällets fot. Sen ska man lugnt och fint stå nedanför fallet och titta upp och sedan gå tillbaks längs "motorvägen" igen. Ska det behöva vara så??? Vi klättrare är väl också turister! På samma sätt som skoteråkare (om skoterturister kan man ju åsikter), fjällvandrare, jägare mm. Man förstör ju för oss turister genom att införa onödiga bestämmelser.
Sen tycker jag att en stor del av upplevelsen av platsen försvinner då man anlagt en "motorväg" upp dit...
 
Visst ska man få ha åsikter om Städjan och andra områden fast man bor i Sthlm..jag gör ju det själv numera. Jag uppskattar en god diskution och Staffan verkar vara mkt välinformerad.
Skotertrafik är också förbjuden vid Njupeskär numera, bara så ni vet...

//Eva
 
Risker

Det måste vara ytterst ovanligt att det rasar ner stenar när man isklättrar på huvudisen i Njupeskär (där dom flesta förmodligen klättrar). Däremot går det i princip inte att isklättra utan att riva ner is så visst finns det risk att "turister" kan kan träffas av detta. Man måste dock vara ganska nära isfallet för att detta skall hända. Ett isfall är dock inte riskfritt att gå nära även om det inte finns klättrare där. Det är bara att titta på den stora is/snöhög som bildas under isfallet. Jag vet inte vad som menas med att "allmänheten ska ha tillträde på ett säkert sätt" men ett visst mått av omdöme krävs även av "turister". Det är inte riskfritt att vistas bland bergen oavsett om det finns isfall där eller inte. Det kan bl.a. vara ganska lavinfarligt i området.

Argumentet att fjällräddningen inte kan landa där med helekopter verkar också märkligt. Det är ju knappast den enda plats i sverige där så är fallet. Skall man förbjuda folk att vistas på alla sådana platser?

Fredrik
 
Beslutsfattare

Intresant att läsa de olika åsikterna, men kan det verkligen vara så att man gör ett sådant beslut om klätterförbud bara för en eller ett par turister skadar sig lindrigt (vilket jag hoppas). Tar man inte bort ansvaret från indeviden? Mänskligare hade varit att sätta upp en varningsskylt eller i eventuella guideböcker om att ras kan förekomma pga av klättring eller varför inte av naturens gång. Verkar som de folkvalda har tagit ett förhastat beslut.

Mvh Philip
 
Länsstyrelsen regeringens lokala företrädare

Ett kort förtydligande bara, tänker inte argumentera huruvida beslutet är bra eller ej.

Länsstyrelserna är regeringens -statens- lokala företrädare, inte folkvalda i annan mening än att regeringen är folkvald. Landshövdingen, chefen för länsstyrelsen, är tillsatt av regeringen.

Beslutet är med all sannolikhet inte fattat av politikerna utan av tjänstemännen.

Rent principiellt:

Jag tror att om inte incidenten med turisten inträffat hade det nog inte det varit klättringsförbud idag. Att länsstyrelserna tar beslut för att skydda besökarna, iallafall på leden fram till fallet, är nog inte ett utslag av "hat mot klättrare", förvaltarna måste ta breda hänsyn både till naturvärden och besökare.

Om "individen omyndigförklaras" eller ej är en värderingsfråga. Nog måste ni klättrare inse att det finns många intressen att ta hänsyn till, även om ni företräder ett av dem.

mvh Staffan
 
Det handlar inte om klättring på klippan utan isklättring, vilket inte skadar lavar och mossa på själva klippan. Nedstigning görs över fjället och ner i höjd med trappen...
 
Det är inget problem för alpina räddningsgruppen i Östersund att rädda eventuella turister (av olika slag) som gjort sig illa vid Njupeskär. Enligt Fredrik Götzman så är det dock viktigt att polisen eller andra som larmar säger till om just att sätta in denna "grupp" vid sådana här incidenter, annars kommer den vanliga ambulanshelikoptern och då kan nog olyckan bli värre i värsta fall. Polisen i hela Sverige träffas varje år enligt Fredrik och går igenom hur man ska agera i sådana här situationer samt delar ut larmlistor. Men tydligen så har inte alla i dalapolisen fått information om detta, trots att det var dom som anordnade det sista mötet, möten som sker regelmässigt varje år. Alpina gruppen i Östersund har aktionsområde från Ystad till Norrbottengränsen, samt en extra snabb helikopter...
 
Man kan dock stillsamt fråga sig hur dessa spänger som turisterna ska gå på har projekterats när dom verkar vara i rasområden (jag har själv inte sett det senaste bygget)... Den största risken för ras är nog de ras som sker rent naturligt samt lavinfaran som finns på vintern, framförallt på den västra sidan av ravinen. På vintern är dock rasfaran i form av sten obefintlig. Eftersom jag klättrat is på Njupe sedan vintern 82/83 och varje år fram till i år så tror jag att jag vet vad jag pratar om i det fallet..

En sak som bedrövar mig är att när man nu gör Nat.park så bygger man spänger och stugor etc, som enligt mitt tycke förfular området. Man, dvs länsstyrelsen har redan lyckats uppföra ett svartbygge i området, men ett antal isklättrare, för vi är inte många, ska förbjudas klättra is.

Nu är det dock så att Länsstyrelsen och SKF samt DKK ska träffas i höst och diskutera hur vi ska lösa detta på ett bra sätt, och som det känns idag så tror jag säkert att vi kan komma överens så att vi får fortsätta klättra is i Njupe. Den handläggare som arbetar med ärendet verkar vara förstående och resonabel.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.