Längre vandringsresa ... var??

Jag och min livskamrat planerar sedan länge att ge oss iväg på en längre vandringsresa utanför Europa i början/mitten av juni 2008. Vi har en "lista" på ställen vi vill besöka men åtskilliga ligger på södra halvklotet (Patagonien, sydön på New Zeeland mm) vilket blir fel årstid i juni.
Nepal och Annapurna Circuit eller Sanctuary låg högt på vår "lista" tills vi fick uppgifter om att det kan vara i början av monsunperioden.
Stämmer informationen som vi fått angående Nepal? (jaa ... jag har gått igenom gamla trådar och hittat en del information men inte tilräckligt konket för den här tiden på året)

Har ni några tips på resmål???

- vi räknar med att vara borta ca 3 veckor
- undviker storstäder men gärna bergig natur
- med eller utan guide
- gärna utanför de alltför frekventa turiststråken ... om det går
- vi båda har god vana av vandring även utanför Sverige
- kan tänka oss att kombinera ett par turer inom samma land/område
- gärna sova under tak men kan också tänka oss att tälta om vi går med grupp/guide (för mycket att släpa på annars när man inte känner till lokala förutsättningarna)


Snälla ... kom med tips och idéer så att vi kan forsätta planerandet!!
 
Norra spanien är ett mycket gott vandringsområde. Jag har vandrat några kortare turer där ... och det blir säkert fler.

Däremot så faller det inte ens med bästa vilja in under kravet på "... längre vandringsresa utanför Europa ...".

Några andra tips och idéer????
 
Visserligen ligger det i Europa men GR20 leden som sträcker sig från norr till syd på Korsika är helt underbar. Jag gick den tillsammans med tre kompisar 2006 och det var en av de finaste vandringar jag varit på! Efteråt varvade vi ner med sol, bad, öl och dykning i Calvi. Vi flög ner till Nice, tog färjan till Korsika och sedan taxi till starten! Vandringen tar 14 dagar om man går i dagsetapperna som dom är planerade, vi gick på 7 dagar så det går att göra 2 etapper per dag om man går ganska fort, men man hinner såklart njuta av naturen om man tar det lite lugnare!

Annars kan ni alltid gå inkaleden i sydamerika!

Ha det så trevligt!
 
Om man ändå är inne på Sydamerika kan man ju titta närmare på Cordillera Real (Bolivia), viket omnämnts som en av de vackraste delarna av Anderna, eller peruanska Anderna (det finns mer än inkaleden...). Guider finns, men behövs inte nödvändigtvis. Och det finns mycket annat att se och uppleva i trakterna!

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.