Längd på turskida?

Som rubriken: -Vilken längd på turskida (vallningsfri e89) ska jag välja? Hur ska jag resonera?

Förutsättningarna är:
1. ca 63 kg exklusive kläder (avser dock att åka med kläder)
2. 175 cm
3. Vill ibland kunna ha en mindre ryggsäck på ca 10 kg
4. Skånsk åkteknik (alltså inget att skryta med) men god kondition
5. Vill kunna ta mig fram i spårad såväl som ospårad terräng (utan krav på bra tider eller liknande).
6. Man. (Ser själv inte genusperspektivet i frågeställningen, men det kanske finns ett sånt?)

Tillverkaren anger nedanstående siffror. Inkluderar viktangivelsen kläder + liten ryggsäck?:
> 90 kg 210cm
80 - 89 kg 200 - 210cm
75 - 79 kg 200 - 205cm
70 - 74 kg 195 - 205cm
65 - 69 kg 195 - 200cm
60 - 64 kg 190 - 195cm
55 - 59 kg 185 - 190cm
50 - 54 kg 180 - 185cm
45 - 49 kg 170 - 180cm

Slutligen: -Jodå, jag har sökt på forumet men känner mig ändå förvirrad. Hjälp! :)
 
Har du vägt dina vinter-skidkläder?
Hur väsentlig avser du framfarten i lössnö vara?
Det finns två tal som är väsentliga det ena är bärtalet. D v s hur stor yta behöver dina skidor bära på för att nersjunkningen i lössnö skall var så liten att skidorna verkligen hjälper och inte själper.
Samt hur hårt spann du behöver?
Är du medveten om att belaget på vallningsfria låter vid färd utför?
Om du gillar att glida tyst kanske du skall tänka om?
Så istället för svar fick du nya frågor men svarar du snällt kanske vi kan komma vidare mot svaren.
go tur
 
Har du vägt dina vinter-skidkläder?
Nej, men jag misstänker att de väger ungefär lika mycket som alla andras och att vikten varierar beroende på väder.
Hur väsentlig avser du framfarten i lössnö vara?
Det är knappast prio ett, men jag vill ha möjligfheten att ta mig framåt ospårat under rimliga förhållanden.
Det finns två tal som är väsentliga det ena är bärtalet. D v s hur stor yta behöver dina skidor bära på för att nersjunkningen i lössnö skall var så liten att skidorna verkligen hjälper och inte själper.
Samt hur hårt spann du behöver?
Det är på grund av sånt jag frågar.
Är du medveten om att belaget på vallningsfria låter vid färd utför?
Om du gillar att glida tyst kanske du skall tänka om?
Jag kan leva med det ljudet.
Så istället för svar fick du nya frågor men svarar du snällt kanske vi kan komma vidare mot svaren.
go tur
 
190-200 skulle jag säga. Ju bättre du är på att hantera skidorna (åkteknik) desto längre. Du får bättre bärighet och de går snabbare i och med att spannet inte ligger i lika mycket. I gengäld så kanske du får bakhalt och trassel om du inte är så haj. 195?
 
190-200 skulle jag säga. Ju bättre du är på att hantera skidorna (åkteknik) desto längre. Du får bättre bärighet och de går snabbare i och med att spannet inte ligger i lika mycket. I gengäld så kanske du får bakhalt och trassel om du inte är så haj. 195?

Tack för svar! Det låter som ett rimligt val. Längre skidor kräver bättre åkteknik vilket inte stämmer in på mig. :)

Men vad händer om jag väljer ett par kortare skidor (190)? Sämre glid, men mer lätthanterliga? Sliter jag kanske ut fästzonen/fiskfjällen? Vad kan jag annars förvänta mig?
 
I Skåne med omnejd finns det ingen längskidförsäljare med tur/fjällskidor i lager och kunskap. Därav mina frågor.

Hm, tror att för en allround skida för terräng så ska du inte ha för hårt spann, du kommer bara få det jobbigt då eftersom spetsarna tenderar att nypa och skära ner i mjuka och ojämna underlag. Men då får du å andra sidan betala med sämre glid om du åker i fina skidspår.

Så vad är viktigast? Åka i spår, då bör du satsa på hårdare spann. Åka utanför spår, mjukare skida.

...längden brukar sällan vara relevant för spannets hårdhet på moderna skidor, troligen har den modell du har tänkt dig ett tillräckligt spann även i lite kortare längder.

...vallningsfritt är inte optimalt om du frågar mig, du kan då aldrig förlänga eller förkorta vallazonen vilket ger små möjligheter att anpassa fäste och glid.

Vanliga belag med tejpvallning rekommenderas hellre, funkar problemfritt i 97% av alla fören :).

//J
 
Har du för mjuka skidor tappar du glidet då du trampar igenom och det vallningsfria belaget kommer i kontakt med snön även när du glider med vikten fördelad på båda skidorna. Samtidigt vill du kunna få fäste även när du åker utan ryggsäck, och med "skånsk åkteknik" kanske just fästet skall prioriteras;)
För långa skidor är inget större problem på fjället, men i backar (ner och inte minst upp) eller spår kan det vara en nackdel. Rent spontant borde du satsa på ca 195cm baserat på din egen längd, men samtidigt är detta skidor man har många år och kroppsvikten brukar ju inte gå ner med åren;)..så mitt tips 200cm.

(Använder själv 210cm av annat fabrikat som fjällskida, men är själv 193cm, 96kg)
 
190-195

är mitt råd.

Är lika lång som du men väger 20 kg mer och har ett par E89 som är 190 eller 195 och som jag trovs bra med.

Thure
 
Ja, kom ihåg att vi diskuterar turskidor, och där tillverkas och sorteras de inte på samma sätt som längdskidor (där provar vi spann nogrannt efter vikt). Längdskidor sorteras efter vikt, turskidor efter längd. Ju längre skida ju hårdare spann. Turskidor har inte ett likadant spann = vallaficka/vax chamber/smörelomme som längdskidor. Tror inte att du märker skillnad på 5cm hit eller dit. 190 är säkert ett bra val.
 
Tack för alla hjälpsamma svar! Jag fastnade för 190 cm. Hoppas att prioriteringen av fäste framför glid kan matcha den skånska åktekniken. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gmer Längd/sort på turskida Turskidåkning 2
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
emeliem Bredd och längd på turskidor Turskidåkning 1
Robwah-9 Längd beroende av vikt på turskidor Turskidåkning 5
Marie77 Längd på turskidorna Turskidåkning 11
Ola B Längd på och montering av BD kickerskins? Turskidåkning 4
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
pad Längd på skidor? Turskidåkning 2
malamuteberger Längd på skatingskidor Turskidåkning 5
lromberg Längd på turskidor? Turskidåkning 1
jonsa Längd på skida? Turskidåkning 2
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
Joakim Ambrosson Längd, Hammarby, imorgon! Turskidåkning 0
LarssonMik Tegsnäs längd (och bredd) Turskidåkning 1
sportis Längd i stockholm? Turskidåkning 7
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
jua Rätt Längd? Turskidåkning 0
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...