Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej. Jag undrar vad som är en lämplig sträcka att vandra om man är ovan att vandra i fjällen. Har läst att ca. 1.5 - 2 mil om dagen är lämpligt. Vi kommer gå en vandringsled i Borgafjällen och komer vara ute ca 6 dagar.
Är man ovan att vandra och dessutom skall bära packning kan en mil bli nog så tufft, även om det är ledat. Visst orkar man en mil och säkert lite till men skall ni orka/vilja vara ute 6 dagar är det nog bättre att spara på krutet. Tanken är förhoppningsvis att ni skall njuta av turen och ha goda minnen av den.
Beror förståss på hur vältränad man är men jag tror om du är ovan att det kan vara tufft att dimensionera sträckan med 1.5-2 mil om dagen. snarare tror jag på 1 mil om dagen och om man då går snabbare en dag så kan man ta det lungnare dagen efter, sen kan det även vara vettigt att lägga in en reservdag, så att man slipper ge sig ut och riva tältet i spöregn eller kanske en dag för att torka.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...