Lämplig start för vandring Sundsvall - Trondheim?

Hej alla,

Den kommande sommaren planerar jag att vandra St. Olovsleden. Det är en pilgrimsled som sträcker sig från Sundsvall till Trondheim (http://www.stolavsleden.com).

Då jag inte varit i de trakterna tidigare (och vandrat) så undrar jag om det är någon här som kan föreslå när jag som tidigast kan starta i Sundsvall? Detta för att slippa vada genom snö när jag kommer upp mot Åre och ska över fjällen in i Norge?

Alltså när har våren kommit så långt att det är barmark och vandringsbart i de trakterna? Är det för tidigt att starta vid midsommar?

Vandringen är planerad att ta ca 30-35 dagar där jag går ca 15 till 20 km per dag.

Om jag startar i Sundsvall vid midsommar så bör jag komma till Östersund ca två veckor senare och ytterligare knappt en vecka efter det till Åre. Det är i så fall i mitten av juli. Det är väl barmark då i de fjällen?

Kan jag starta tidigare än midsommar och i så fall när?


/Andreas
 
Hej! Att starta i Sundsvall vid midsommar innebär inget som helst problem (förutom den obligatoriska midsommarskuren :). Jag skulle säga att det går finfint att börja en månad före midsommar om man vill. Antagligen tidigare om man accepterar några snölegor. I mitten av maj är det i stort sett snöfritt i hela Medelpad.

Go tur!

Anders - Sundsvallsbo
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Absolut inga problem att starta då. Stolavsleden går ju inte i några högfjäll heller knappt över trädgränsen väl? Dessutom följer den väl mest bilvägen där? Allafall i Sverige. Så maj/juni borde inte vara några problem att börja
 
Absolut inga problem att starta då. Stolavsleden går ju inte i några högfjäll heller knappt över trädgränsen väl? Dessutom följer den väl mest bilvägen där? Allafall i Sverige. Så maj/juni borde inte vara några problem att börja

Låter bra och det högsta är fjällen vid gränsen och de är som högst cirka 500 meter och inte helt kala.

Tack för feedbacken :)

/Andreas
 
Hej! Att starta i Sundsvall vid midsommar innebär inget som helst problem (förutom den obligatoriska midsommarskuren :). Jag skulle säga att det går finfint att börja en månad före midsommar om man vill. Antagligen tidigare om man accepterar några snölegor. I mitten av maj är det i stort sett snöfritt i hela Medelpad.

Go tur!

Anders - Sundsvallsbo

Regn är inga problem :)

Tack för feedbacken :)

/Andreas
 
Har ni även koll på när skidsäsongen är över i Åre med omnejd?

Vill helst slippa att krocka med skidåkare när jag vandrar :)

/Andreas
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.