Lämplig start för vandring Sundsvall - Trondheim?

Hej alla,

Den kommande sommaren planerar jag att vandra St. Olovsleden. Det är en pilgrimsled som sträcker sig från Sundsvall till Trondheim (http://www.stolavsleden.com).

Då jag inte varit i de trakterna tidigare (och vandrat) så undrar jag om det är någon här som kan föreslå när jag som tidigast kan starta i Sundsvall? Detta för att slippa vada genom snö när jag kommer upp mot Åre och ska över fjällen in i Norge?

Alltså när har våren kommit så långt att det är barmark och vandringsbart i de trakterna? Är det för tidigt att starta vid midsommar?

Vandringen är planerad att ta ca 30-35 dagar där jag går ca 15 till 20 km per dag.

Om jag startar i Sundsvall vid midsommar så bör jag komma till Östersund ca två veckor senare och ytterligare knappt en vecka efter det till Åre. Det är i så fall i mitten av juli. Det är väl barmark då i de fjällen?

Kan jag starta tidigare än midsommar och i så fall när?

/Andreas

Hej! Att starta i Sundsvall vid midsommar innebär inget som helst problem (förutom den obligatoriska midsommarskuren :). Jag skulle säga att det går finfint att börja en månad före midsommar om man vill. Antagligen tidigare om man accepterar några snölegor. I mitten av maj är det i stort sett snöfritt i hela Medelpad.

Go tur!

Anders - Sundsvallsbo

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Absolut inga problem att starta då. Stolavsleden går ju inte i några högfjäll heller knappt över trädgränsen väl? Dessutom följer den väl mest bilvägen där? Allafall i Sverige. Så maj/juni borde inte vara några problem att börja

Absolut inga problem att starta då. Stolavsleden går ju inte i några högfjäll heller knappt över trädgränsen väl? Dessutom följer den väl mest bilvägen där? Allafall i Sverige. Så maj/juni borde inte vara några problem att börja

Låter bra och det högsta är fjällen vid gränsen och de är som högst cirka 500 meter och inte helt kala.

Tack för feedbacken :)

/Andreas

Hej! Att starta i Sundsvall vid midsommar innebär inget som helst problem (förutom den obligatoriska midsommarskuren :). Jag skulle säga att det går finfint att börja en månad före midsommar om man vill. Antagligen tidigare om man accepterar några snölegor. I mitten av maj är det i stort sett snöfritt i hela Medelpad.

Go tur!

Anders - Sundsvallsbo

Regn är inga problem :)

Tack för feedbacken :)

/Andreas

Har ni även koll på när skidsäsongen är över i Åre med omnejd?

Vill helst slippa att krocka med skidåkare när jag vandrar :)

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips