Lämplig fortsättning efter Island Peak?

I April var jag i Himalaya och gjorde hela vandringen till EBC/Kala Pattar samt besteg Island Peak. En helt underbar och fantastisk upplevelse. Jag blev helt klart biten av denna typ av "mountainering" och jag tror den typen av strapatser passar mig.
Nu funderar jag på att fortsätta på det spåret. Är det någon som har tips och erfarenhet på vad som kan vara lämpligt fortsättning? Lite högre, lite svårare ja kort sagt en lite större utmaning.
Jag gillar Nepal och Himalaya och håller mig gärna där men kan givetvis även åka någon annanstans.
/Gabba
 
nice

Klart att det finns en fortsättning. det finns många både högre och intressantare berg.
Själv planerar jag min egen Island Peak expedition i höst eller nästa vår.
Jag ska läsa igenom din blogg...
zzeezz


I April var jag i Himalaya och gjorde hela vandringen till EBC/Kala Pattar samt besteg Island Peak. En helt underbar och fantastisk upplevelse. Jag blev helt klart biten av denna typ av "mountainering" och jag tror den typen av strapatser passar mig.
Nu funderar jag på att fortsätta på det spåret. Är det någon som har tips och erfarenhet på vad som kan vara lämpligt fortsättning? Lite högre, lite svårare ja kort sagt en lite större utmaning.
Jag gillar Nepal och Himalaya och håller mig gärna där men kan givetvis även åka någon annanstans.
/Gabba
 
Acon kanske?

Hej,

Var själv i Nepal och gjorde din tripp plus Lobuche. Jag kan rekommendera Aconcauga jag var där 2008 och dom 1000 högre höjdmetrarna plus lite kallare och inga sherpas gör detta till en betydligt större utmaning.

Vi försöker fixa en resa till Acon som avgår i slutet av dec 2010. det finns forfarande möjlighet till någon plats till så om du är intresserad skicka ett mail eller meddelande så berättar jag mer !

Ha det

//Magnus
 
Ja "zzeezz" du kan ju kolla igenom min blogg. Hoppas det kan inspirera dig och andra att ge sig ut på samma härliga äventyr.

"Warewolf", intressant! Jag hade två i min grupp nere på IP som varit på Acon. Som jag uppfattade dem tyckte inte de att Acon var en större utmaning utan ungefär likvärdig. Men visst har jag funderat även på Acon.
Men hur var Luboche då? Va det Lobuche east? Jag fick rådet från en del guider att nästa steg borde vara just LE för att det var lite svårare och lite mer klättring.
 
Ja. vad det gäller svårigheten väl allting relativt. Rena fakta är ju dock att Acon är betydligt högre och kallare. Dock är det nog mer klättrings utmaningar på island peak så det kanske går jämt ut?

Jag tror att det är svåt att rangordna bergens svårighet då det beror så mkt på vilken erfarenhet du har och det finns olika utmaningar som kyla, klättring, höghöjd osv.

Min personliga uppfattning är dock att acon är tuffare, speciellt om man gör det själv utan bärare.

Vad det gäller Lobuche så var det den första "enklare" toppen är väl east... lär mig aldrig att hålla rätt på dessa.

Jag gillade Lobuche mkt bättre än IP mindre folk och mycket mer exponerat och vackra vyer. Jag tyckte själva utmaningen var ungerfär lika jobbig som IP. Det här är väl ochså relativt och kanske gick det lätt pga att jag klättrat IP några dagar innan. Många jag pratat med har tyckt att Lobuche är mkt tuffare än IP.
 
Jaa du Warewolf, jag kanske ska satsa på Acon ändå. Tyvärr tror jag inte det passar för mig nu i december men jag hör av mig på mailen. Är ändå sugen... Min kompis från IP åker till Deneli nu på lördag och jag är såå avundsjuk.
 
Vad gör man efter Island Peak?

Hej Gabba

Precis som föregående medlemmar nämnt så är Lobuche Peak (6 119) ett bra alternativ. Toppen är lite lägre än Island Peak men betydligt mer exponerad och teknisk. De flesta expeditionerna bestiger False Summit men självklart tycker jag att du i så fall skall satsa på att bestiga den riktiga Lobuche East!

Mera Peak är betydligt högre 6 476 och ligger mer isolerat än de två topparna i Khumbudalen. Mera Peak ger mer av en expeditionskänsla då du får vandra betydligt längre för att nå baslägret och på leder där du knappt möter några andra människor (långt från Everest High Way). För att nå Meras topp gör du en lång glaciärvandring på 5000+ meter och det är endast de sista metrarna upp till toppen som du använder fasta rep.
Vyerna från Mera Peak slår de från både Island Peak & Lobuche Peak med hästlängder... Men, om du vill ha ett mer tekniskt berg passar Lobuche Peak bättre.

Sen ska vi inte glömma Annapurna regionen - De har också trevliga "trekking peaks"
Chulu East (6 584m) / West (6 419) och Pisang Peak (6 091m)

Bara till att börja läsa på och planera :)

/Christina
 
Tack Christina för alla tips. Tyvärr blir det nog ingen Acon i år så jag ska verkligen läsa på om topparna.
/Martin
 
Nu funderar jag på att fortsätta på det spåret. Är det någon som har tips och erfarenhet på vad som kan vara lämpligt fortsättning? Lite högre, lite svårare ja kort sagt en lite större utmaning.
/Gabba

Det självklara svaret är ju North Col, 7000 m upp på Everest:)
Kostar dock en slant, typ 48.497:- + flygresa Ktm ToR.
 
Just det, Norh Col. Ja det kan absolut vara något men är inte det kanske ytterligare en nivå på svårighetsskalan?

Vi träffade på en halvgalen australiensare i Kathmandu som provade ut storskor som han skulle hyra... Han hade aldrig klättrat tidigare och skulle upp på North Col. Någon timmar senare så jag honom i en annan butik när han provade kängor!!! och kläder. Min tanke var att ska man upp på den höjden borde man väl vara lite mer förberedd...
 
Några berg värda att googla lite extra kanske:

- Lhakpa Ri
- Baruntse
- Muztag Ata
- Pisang Peak
- Singu Chuli

Och så klart Mera och Lobuche som nämdes ovan.
 
Aconcagua är så j-a tråkigt.
Åk till Alperna och lär dig klättra så du kan ge dig på leder istället för toppar.
My 50 cents.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.