Lämplig fortsättning efter Island Peak?

Jo visst ska man lära sig klättra ordentligt. Jag gillar dock Himalaya och just nu har jag snöat in på Everest nordtopp. Känns som man får en del av allt där. Vana av snö, glaciär och is samt den höga höjden och mer expeditionskunskap. Någon som har erfarenheter och kan dela med sig?

Klättrade Island peak förra året och ska tillbax och klättra Baruntse i oktober. På vägen passerar man Mera peak som man "bestiger" för aclimatiseringen. Baruntse är inget tekniskt svårt berg. Hör av dig om det kan vara något.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Man behöver inte flyga runt halva jordklotet för att hitta utmaningar.
- Kebnekaise
- Kaskasapakte
- Saitaris
- Sarektjåkko
- Perikepakte

Helt rätt. Det finns mycket i sverige som man bör uppleva men det utesluter ju inte att man åker lite längre bort ibland.

Jo visst ska man lära sig klättra ordentligt. Jag gillar dock Himalaya och just nu har jag snöat in på Everest nordtopp. Känns som man får en del av allt där. Vana av snö, glaciär och is samt den höga höjden och mer expeditionskunskap. Någon som har erfarenheter och kan dela med sig?

finns det flera toppar på Everest? eller menar du leden från Tibet upp till toppen av Everset? Tror nog att du ska få lite mer erfarenhet innan du börjar planera för 8000m+-berg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips