Lämplig cykel?

Förstår att många postar denna fråga men men.
Jag är en total nybörjare som precis börjat läsa in mig på cyklar och har svårt att komma fram till någon vettig, i den bästa av världar skull en vilja ha en av varje kategori men med begränsad student ekonomi så måste det räcka med en cykel.
Krav:
Längre pendling ut till svampskogen. Så bör klara ''finare'' skogsspår.
Vätten runt utan allt för mycket svordomar, bara några.
En lång säsong då cykel är mitt primära transportmedel.
Lämplig prisklass.

Ur detta har jag börjat fundera på om en CX med extra hjul för ändamål är rätt.

Ytterst tacksam för alla råd.
 
N+1 är bättre

Ur detta har jag börjat fundera på om en CX med extra hjul för ändamål är rätt.
Att få till allt du är ute efter med endast en cykel är, som du säkert förstår, mer eller mindre omöjligt.
Därför N+1 (där N är antalet cyklar du har nu)
Men att ha mer än ett hjulpar är en bra start. Till en av mina pendlarcyklar har jag tre hjulpar, det är för att jag tycker att dubbdäck är så tråkiga att cykla med så jag använder dem endast när det bara behövs och vill ha möjlighet att snabbt kunna byta på morgonen + en uppsättning "snabba" sommarhjul.

Men vad gäller CXar som pendlar/väg-cyklar så finns det sedan några år en sorts cyklar som är mer lämpade.
Det är de som kallas "gravel" eller "adventure", de är väldigt mkt i ropet och det finns många olika modeller att välja på. De är mer lämpade för vägar (asfalt och grus) jmf med CXar
GT Grade: http://www.wiggle.se/gt-grade-al-comp-adventure-road-bike/
Superior X-Road: https://www.cykelkraft.se/superior-x-road-comp-matte-black-team-red-black
(Det finns många fler)
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Köp en med siktet inställt på den dagliga användningen och svampskogen. När du ska köra VR så på med smalare släta däck, funkar utmärkt. Om du gillar det så kommer du säkert att vilja ha en racer så småningom men en racer är ju inget vidare i svampskogen.

För daglig användning tycker jag skivbromsar är bra (man slipper "slipeffekten" på fälgarna vid blött väder), och stänkskärmar.
 
Håller med föregående du behöver inte en universalcykel utan några olika men en allround som gillar 36 mm däck och har snäll, trög, styrgenometri är en bra början till VR med 22 mm hjul och svampskogen med 36 mm.
För VR och mer behöver du en racer. Till skogen vill du nog ha en med 29" hjul.
Tandem är kul när man är två. etc
Cyklar är som kanoter man kan knappast ha för många.

go tur
 
Personligen så gillar jag bockstyre men inte på vintern när det är rejält vinterföre. Hur mkt tänker du cykla på vintern och var cyklar du i så fall?

Om du köper en "gravel bike" eller cyclocross så bör du välja en med fästen för pakethållare och rejäla stänkskärmar.

Den här modellen https://www.xxl.se/white-white-cx-pro-cyclocross-cykel/p/1121892_1_style som jag utrustat enligt ovan är jag rätt nöjd med.

Jag föredrar mtbspd-pedaler för allroundbruk.

Extrahjul är inte nödvändigt byta däck på en sån här cykel är inte svårt men Håkans variant har onekligen poänger..

Thure
 
Senast ändrad:
Instämmer i vad fler skriver och utifrån dina behov så är en gravel eller cx väldigt allround. Jag har bland annat en lätt De Rosa kolfiberracer med kolfiberhjul och en BMC Crossmachine. Den senare tycker jag är extremt allround - det är en cx, men ligger mer mot gravelhållet och tar däck på upp mot 40 mm. Hydraliska skivbromsar och SRAM 1x11 och det finns fästen för skärmar om man vill ha det. Skogsstigar, grusväg eller asfalt är inga problem. Visst är jag lite långsammare på den än på De Rosan på asfalt, men skillnaden är inte jättestor. Att ta sig runt på VR skulle inte vara något problem.
På bilden sitter det 36 mm Challenge Strada Bianche - väldigt lättrullade och ska man ut på mer skogsäventyr så går det ju snabbt att byta däck (nåja, Challengedäcken är inte helt lätta att kränga av/på) så även om det optimala är flera hjulpar så är det inget man behöver.
Trenden i cykelvärlden går mot lite bredare däck. Proffsen kör nog mest på 25 mm och 28-30 mm för "brötigare" lopp som Paris-Roubaix.
En gravel/cx med en uppsättning 30 mm asfaltdäck och lite grövre däck (och kanske dubbdäck) är väldigt allround. Har man budget så är ju fler cyklar roligt, men det här kommer man långt med tycker jag.
 

Bilagor

  • BMC.jpg
    BMC.jpg
    72.5 KB · Visningar: 800
Da du skriver att du ar student eller i alla fall har studentekonomi sa skulle jag nog vilja lagga till att var inte radd att ga ner nagot i komponentval speciellt nar det galler "groupset". Det ar inget som helst fel pa tex shimano tiagra, som du dessutom kan fa i "triple chainset", om du behover lattare vaxlar. 1x ar dessvarre sa vitt jag vet fortfarande ganska dyr.

Lite beroende pa hur stigen ser ut sa kan du klara dig pa ett smalare dack (tycker jag), tex 32mm. Fordelen med detta ar att du kommer att ha fler cyklar att valja pa, speciellt de lite billigare om du dessutom vill anvanda samma cykel till Vatternrundan. I skogen kan det givetvis vara trevligare med bredare hjul, men allt ar en kompromiss om du inte vill ha mer an en cykel.

Lycka till.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips