Lämplig 3-dagars paddeltur i vättern-/vänerntrakten?

Hej!

Jag & en kamrat funderar på en paddeltur (kanot eller kajak, beroende på uthyrningstillgång) någonstans i trakten av Västergötland/norra Småland/Värmland. Kanske även kusten skulle vara intressant (men vindkänsligt)? Vi tänkte paddla under Pingst, ingen av oss har direkt paddelvana men någorlunda "flås".

Den ideala turen:
1. Starta och avsluta turen på samma ställe.
2. Undvika att paddla "tillbaka" i samma spår.
3. Ungefär tre heldagar paddling.
4. Inte alltför mycket stora sjöar (blir mer väderberoende då, särskilt vindkänsligt).

Punkt (1) känns svårt att kombinera med (2), rinnande vattendrag tillåter oftast inte rundturer utan att paddla tillbaka i samma spår. Ett lyft på 1-3 km skulle dock vara möjligt? Biltransport är förstås ett alternativ, men då står ju bilen på "fel" ställe när man avslutat turen...

Jag har lagt märke till den utmärkta sidan http://www.kanotguiden.com/ , men det är få turer förutom de på Vänern/Vättern som uppfyller kraven.

Vad jag funderat på hitintills:
* Hyra flytetyg i Ulricehamn, biltransport till Jälmån (Köttkulla?), paddla nedströms Jälmån-Assman, paddla uppströms Ätran tillbaka till Ulricehamn. Taxi tillbaka till bilen...

* Från kanotguiden: "Värmeln, är en rundtur med start och mål i Glafsfjorden och Arvika." Låter som mest sjöpaddling på beskrivningen, men så länge det är långsmala sjöar så kan det vara intressant.

Några fler tips?
 
Rundturen i Sörmland

Har precis botaniserat kanotleder i Sörmland, inför pingstturen. Kanske rundturen i Flentrakten kan vara något för dig/er, sträcka 55-95 km enligt guiden. Sörmland liggger också på bra avstånd från Östergötland.

/Stina
 
Rundtur på Stråken

Jag har gjort turen några gånger. Lämpligast med canadensare.
Start vid Mullsjö camping, eller vid vägen till Ryfors bruk. Stråken söderut. Övernattning vid badplatsen i sydändan.
Andra dagen promenad genom Bottnaryd till Svansjön, paddling norrut till badplatsen i norrändan av Nässjön, övernattning.
Tredje dagen paddling på Tidan ner till Ryfors bruk och ut i Stråken.
Tidan är något stenig i några av forsarna. Tag gärna med stakar ca: 3 meter långa, så kan man bromsa sig ner mellan stenarna.
Svante
 
Lurö

Hyr Kajak och åk ut till Ekenäs på Värmlandsnäs!
Det är fint att åka runt bland öarna och ha Lurö
som slutmål. Det kan ju alltid blåsa men man hittar oftast skydd mellan öarna. Millsesvik skärgård är även fin.
Ett annat plus är att man kan dricka direkt ur vänern
och man behöver inte ta vatten med sig.
 
Flottarleden

..kolla in Flottarleden i Kanotguiden. Start i Bohuslän men den fortsätter en bit in i Dalsland.
Paddlingen sker i åar och långsmala sjöar i vacker natur. Ett fåtal korta lyft ingår. Den "formella" leden är 37 km, men det går att improvisera egna turer i sjöstystemet mha av karta.

Kanot, kajak eller kanadensare, kan du hyra vid starten av Friluftsfrämjandets Kanotcentral 0524-122 22.
Jag har för mig att de även kan hämta upp dig där du bestämmer dig för att avsluta turen.
 
Tack för tipsen!

Jag ska botanisera bland förslagen, ytterligare ett förslag kan vara noordvästra Vättern. Vilken paddling vi väljer beror nog på uthyrningsmöjligheterna nära startpunkten.

Tack för förslagen! :)
 
IslandTraveller; sa:
Hej!

Jag & en kamrat funderar på en paddeltur (kanot eller kajak, beroende på uthyrningstillgång) någonstans i trakten av Västergötland/norra Småland/Värmland. Kanske även kusten skulle vara intressant (men vindkänsligt)? Vi tänkte paddla under Pingst, ingen av oss har direkt paddelvana men någorlunda "flås".

Den ideala turen:
1. Starta och avsluta turen på samma ställe.
2. Undvika att paddla "tillbaka" i samma spår.
3. Ungefär tre heldagar paddling.
4. Inte alltför mycket stora sjöar (blir mer väderberoende då, särskilt vindkänsligt).

Punkt (1) känns svårt att kombinera med (2), rinnande vattendrag tillåter oftast inte rundturer utan att paddla tillbaka i samma spår. Ett lyft på 1-3 km skulle dock vara möjligt? Biltransport är förstås ett alternativ, men då står ju bilen på "fel" ställe när man avslutat turen...

Jag har lagt märke till den utmärkta sidan http://www.kanotguiden.com/ , men det är få turer förutom de på Vänern/Vättern som uppfyller kraven.

Vad jag funderat på hitintills:
* Hyra flytetyg i Ulricehamn, biltransport till Jälmån (Köttkulla?), paddla nedströms Jälmån-Assman, paddla uppströms Ätran tillbaka till Ulricehamn. Taxi tillbaka till bilen...

* Från kanotguiden: "Värmeln, är en rundtur med start och mål i Glafsfjorden och Arvika." Låter som mest sjöpaddling på beskrivningen, men så länge det är långsmala sjöar så kan det vara intressant.

Några fler tips?

kan också rekomendera utgångspunkt värmlandsnäs och lurö skärgård ! Du/ni kommer inte att bli besvikna. Vid bra förhållanden kan en utflykt till djurö rekomenderas också :) Brygga och parkering finns på värmlandsnäs.
Mvh
Henrik
 
Kållandsö runt!

Jag och tre vänner paddlade runt Kållandsö i början av juni förra året. Det var kanonfint! Mina medpaddlare hyrde kajaker vid Läckö slott. Kajak & fritid tror jag firman heter. Troligen finns en länk från Utsidans paddlingssektion.

Mvh Harald Eriksson
 
Kållandsötur, hur lång tid?

Jag såg att du paddlat runt Kållandsö. Jag flyttar till Lidköping i sommar och det verkar ju vara en bra helg tur. Hur lång tid tar det? Något man måste veta i området, om väder och vind och så?

mvh
Marcus
 
Det blev Vänern...

Paddlade Hammarö-Onsön första dagen (kort 2-timmarspass), dag 2 sundet mellan Åsunden/fastlandet och sedan Amneholmarna. Dag 3 tillbaka. Jag misstänker att vi hade otur med blåsten (västlig vind första halvan av turen, som sedan vred till nordlig på hemvägen).
Det kändes lagom att inte förta sig med att paddla mer än 2 timmar i sträck utan vila. Vi är alla amatörer, så den krabba sjön med 4 dm vågor utanför fabriken var lite läbbig.
Inga ofrivilliga dopp eller skador förutom blåsan på handen och en fästing i ett sidfläsk.
Paddelhandskar verkar smart om vattnet är kyligt, jag får tänka på det till nästa gång (det var inte sista gången jag paddlade)! :)

Ett fenomen var att himlen ovanför Vänern var nästan molnfri, men det låg drivor av moln inåt land. Är detta vanligt trots helgens beskedliga temperatur?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aanders Lämplig å för 30-årspartaj?! Paddling allmänt 4
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
freewheeler62 Lämplig kajak för långa personer? Paddling allmänt 3
KarlG Lämplig handske med BRA grepp om skaftet? Paddling allmänt 2
thureb Lämplig surflåda? Paddling allmänt 0
I-och urstigning samt att finna lämplig vinkel på blad Paddling allmänt 0
Vad är lämplig mat vid kajakpaddling? Paddling allmänt 14
briank Nybörjarfråga om lämplig kläder Paddling allmänt 1
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
fredolund Tre dagars kanot i Dalsland Paddling allmänt 5
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Rimmon 2 dagars tur i Mälaren Paddling allmänt 2
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
helmutlotti 2-dagars Rundtur i södermanland. Ej marvikarna Paddling allmänt 10
Chabolina 3-dagars tur från Lidingö Paddling allmänt 3
roch 6-dagars tips, kanot Paddling allmänt 4
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
kajakmannen Vattenkonsumption under en 3-4 dagars tur???? Paddling allmänt 3
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
Kanii Paddeltur som går genom Ryssland. Paddling allmänt 9
avslutat_17_06_20 fiskeutrustning under paddeltur i Nord Norge? Paddling allmänt 12
jampa2 Årets första paddeltur Paddling allmänt 1
davst Film från 3-veckors paddeltur Grönland Paddling allmänt 4
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
vastero Filmad paddeltur genom Stockholm Paddling allmänt 3
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
Jemael Paddeltur i Singöfjärden. Paddling allmänt 0
snokke Paddeltur i Stockholms skärgård. Tips? Paddling allmänt 3
Rogerj paddeltur kring Westervik? Paddling allmänt 0
progg Årets sista paddeltur? Paddling allmänt 6
erik_sylvan Paddeltur Lysekil Paddling allmänt 1
Görel paddeltur Paddling allmänt 0
Strmbrg Strmbrgs paddeltur... Paddling allmänt 0
gambit13 Paddeltur för nybörjare Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.