Lägga upp byxben? Symaskin eller butik?

Hej

Jag har just fått hem ett par Fjällräven byxor i rålängd och har ingen symaskin.
Jag bor litet och trångt så jag undrar om ni kan rekommendera tex en mini/hand symaskin som håller mer än en gång om det gäller nytto/fritidsbyxor där utseendet inte är avgörande mer funktionen, en fullstor symaskin även begagnad för en billig peng känns lite onödigt främst för platsbristen.
Eller skräddare?

Kommer bli kanske 1-3 ggr per år.
Jag kan inte sy för hand, eller misstänker att det skulle funka dåligt...
Några bra råd?
 
Skräddare helt klart, kostar inte många kronor och Du får bra gjort jobb istället för halvdant GDS.
My 2 Cent
 
Folk som syr ofta och mycket kommer säkert tycka att jag hädar, men för det jag syr funkar ikeas lilla symaskin utmärkt.
Jag har sytt diverse på den, vanligt bomullstyg, väv och polyamidband (webbing) och lite annat. Funkat bra för mig. Är definitivt ingen hejare på att sy, sa ta mitt tips för vad det är.

Ännu bättre för dig kanske är att låna en maskin av någon vän/släktning/bekant, du känner säkert någon som har en symaskin?

Antingen kan du testa på några gamla slitna byxor först eller så lämnar du in till skräddare.
 
Skräddare helt klart, kostar inte många kronor och Du får bra gjort jobb istället för halvdant GDS.
My 2 Cent

När du skriver "inte många kronor" vad talar vi om då? jag skulle utan att veta gissa på några hundralappar (200-400 kr) och för 200 är det ju värt det, 400 börjar det bli en del..
(bor i sthlm innerstad btw om någon har ett specifikt tips)
 
Folk som syr ofta och mycket kommer säkert tycka att jag hädar, men för det jag syr funkar ikeas lilla symaskin utmärkt.
Jag har sytt diverse på den, vanligt bomullstyg, väv och polyamidband (webbing) och lite annat. Funkat bra för mig. Är definitivt ingen hejare på att sy, sa ta mitt tips för vad det är.

Ännu bättre för dig kanske är att låna en maskin av någon vän/släktning/bekant, du känner säkert någon som har en symaskin?

Antingen kan du testa på några gamla slitna byxor först eller så lämnar du in till skräddare.

Ikeas har jag sett den som heter SY, men den är rätt stor för mina behov och utrymme tyvärr
 
När du skriver "inte många kronor" vad talar vi om då? jag skulle utan att veta gissa på några hundralappar (200-400 kr) och för 200 är det ju värt det, 400 börjar det bli en del..
(bor i sthlm innerstad btw om någon har ett specifikt tips)

Har lämnat in flera brallor till skräddarn här i Uppsala och de tar 100-150kr och perfekt kvalitet, prisvärt i mina ögon.
 
Någon vän eller släkting har säkert en symaskin och kan hjälpa dig, om inte hör med dina grannar om någon kan hjälpa dig mot lite gofika...

Att lägga upp ett par byxben för hand är mycket enkelt, googla (youtube) är en bra lärare...

En nödlösning: häftapparaten... ;)

Sen kan du få tag i bra och billiga begagnade maskiner på div köp & sälj sidor på nätet.

Mvh troswe
 
Lämna in till lokal skräddare speciellt om byxorna var lite dyra.

Nuförtiden finns det mängder med duktigt folk som både syr och lagar. Jag har byt dragkedjor på väskor och även lämnat in ett par trasiga cykelskor. Dom blev faktiskt bättre än originalet kändes bra att slippa slänga.

Fast tycker du att det är kul att sy kan du förstås satsa på en maskin
 
Hej

[...] tex en mini/hand symaskin som håller mer än en gång [...]

Jag har försökt fålla G1000-byxor en gång (eftersom jag råkar ha en symaskin, och har fållat tunnare friluftsbyxor med funktionabelt, om än inte vackert, resultat). Jag gav upp och lämnade in dem. Ny G1000 är ganska styvt och omedgörligt, och dessutom blir det ganska många lager att sticka igenom när man ska över sidsömmarna i benen och så. Jag misstänker att få symaskiner som förtjänar epitetet "mini" pallar för det. Dvs, jag ansluter mig till gruppen som säger "lämna in (eller försök för hand), om du nu inte råkar gilla att sy och hade tänkt skaffa en maskin i alla fall, och se i så fall till att få en rätt solid sak, inte något nytt, plastigt och billigt".
 
Jag har lämnat i flera par byxor till "min" skräddare och de tar 130:- paret. Fördelen är att det blir snyggt, de har rätt färg på tråden och de hjälper till att mäta. Ett par fick jag även hjälp med att sy på ett fäste till kängan, hela 50:- extra tog de för det.
 
**Frågan löst**

Som vanligt hade ni rätt, det var mycket billigare att få detta fixat hos en skräddare än jag trodde, hittade en som skulle ha 150 kr och då måttar dom i butik och man hämtar dom någon dag senare, definitivt prisvärt om det också blir bra (fick en positiv känsla av skrädderiet)

Så tack för god hjälp, mycket uppskattat!
(även ni som föreslog symaskin , häftning och sykurs :) )

/P
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.