Lägga in många waypoints

Självklart kan Excel skriva sådana filer, det har den kunnat sedan Hedenhös. Men i äldre svenska versioner kallar dom det skv eller ksv (eller nåt liknande) men det är samma, bara ändra filnamnet till csv när filen är sparad.

Nej det funkar inte. Excel lägger till en massa """"" som gör filen oläsbar för POI-loadern. Använd Notepad eller någon annan ren texeditor som inte ändrar formatet.

Jag själv använder, såsom föreslås av Store, konvertering från .csv till .gpx format via GPSBabel eftersom jag då enkelt kan läsa in punkterna till Muppsås och manipulera dem där. Välja grafisk symbol enkelt, lagra olika grupper i olika filer (alppass, vandrarhem, kompisars bostad, etc) osv.

Det går hur bra som helst att hämta POI-loadern från www.garmin.com. Prova
http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=927

Informationen på www.garmin.se är ofta förvirrad & felaktig så jag föredrar www.garmin.com.
 
Nej det funkar inte. Excel lägger till en massa """"" som gör filen oläsbar för POI-loadern. Använd Notepad eller någon annan ren texeditor som inte ändrar formatet.

Excel fungerar utmärkt för oss som vet hur det fungerar. Men det kanske är annorlunda för envisa motorcyklister.
 
Excel fungerar utmärkt för oss som vet hur det fungerar. Men det kanske är annorlunda för envisa motorcyklister.

Kanske är vi lite tröga.

Felet jag gjorde var att bara "öppna" filen med Excel och då hamnar all info i en enda kolumn och behandlas som en textsträng. Kräver en hel hackande med strängfunktioner för att packa upp. Bökigt.

Om man istället "importerar" .csv filen till ett tomt Excelark så hamnar data i separata kolumner och därmed så kan man oxå enkelt skriva ut en riktig .csv fil från Excel.

Ber om ursäkt för min misinformation ovan.
 
Hej lånar denna tråd lite, hoppas att det är ok.

Jag har ett komradiosystem som kan ta emot gpskoordinater från olika radiostationer.
Informationen som skickas in i datorn kommer i textsträngar men information om position i RT90 format, fart och enhetsid, via comport . Finns det något sätt att få Mapsource att läsa in denna information från en TXT fil eller en Excel eller något annat? Eller finns det något annat program som klarar detta.

Mvh Erik
 
Det är mycket som kan komma som textsträngar...

Om du har tur är det strängar i formatet NMEA-0183, vilket de flesta program med GPS-stöd borde klara av. Gratisprogrammet Kartex gör det i alla fall.

http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA

Är det inte det formatet så har jag ingen aning då jag inte har sett något exempel.

Chansen är dock ganska stor att du kan konvertera data till något format som kan läsas in av MapSource. GpsBabel är ett alternativ - sök här på Utsidan så hittar du nog mer info.
 
Ja att göra om formatet till NMEA ska inte vara något problem, problemet uppstår väl i och med att det kommer in flera positioner från olika radioapparater in genom NMEA strängen och att få Mapsource att hålla koll på multippla possitioner kan väl bli problem?

Ev kanske man skulle kunna göra virituell AIS enhet och på så sätt få in informationen, dock vet jag ej om mapsource eller PC mobile klarar detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
stenblock Lägga in stigar open street map Navigering 10
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
KGE Lägga till kartor Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
Brune Hur lägga till egna bilder till Googlemap? Navigering 2
Mindcrime Lägga in färdspår i kartbilden? Navigering 7
jesperp79 kan inte lägga in kordinater i min forerunner 405 Navigering 3
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
ham Ändra eller lägga till i Fri Pro Navigering 7
Sundh Möjlighet att lägga in gränser? Navigering 3
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
nkj lägga in karton Navigering 13
DTM Kan man lägga till kartor för Tyskland i TomTom3 sca? Navigering 1
tranuhässla Gps Garmin Venture, lägga in och ut waypoints Navigering 2
kenta2 Hur många kartor på SD kort ? Navigering 14
kanotisten Garmin på hur många enheter Navigering 4
kanotisten Citnynavigator på hur många GPS? Navigering 17
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
chuck Hur många punkter / MB? Navigering 1
Nilea Hur många Mb tar Friluftskartan? Navigering 7
Store Många nya uppdateringar från Garmin 11-18 mars Navigering 0
niben Hur många batterier till GPSmap 60CS Navigering 8
garminetrex Ladda ner många geocache samtidigt? Navigering 3
bengtberg Många tack! Navigering 2
apersson850 Hur många läsare? Navigering 23
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
Asessorsson Astro 320 Waypoints Navigering 0
Jorden runt Mapsource hittar inte waypoints Navigering 9
majkelsson Waypoints till paddling Sthlm skärgård Navigering 4
hannulan Waypoints o kartor Navigering 10
T24x4 Överföra waypoints från Oregon 550 till PC Navigering 5
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
Joakim.e Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth Navigering 8
majkelsson Waypoints till Nokiamobil Navigering 1
Tony-Avesta POI Waypoints för München? Navigering 2
bogart Ta bort waypoints? Navigering 5
Martensen Waypoints til STF 2008 Navigering 1
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
Dalmasen Colorado, waypoints Navigering 4
Vandrare Göra kartpunkter av Waypoints? Navigering 6
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Hur importera waypoints i en textfil till mapsource? Navigering 1
Kalle E Gratis karta och waypoints till garmin Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.