Läget

Tänkte väl att du skulle bli nyfiken! Ifall du undrar över om rådande köldknäpp resulterat i något mer än frusna pölar, så kan jag meddela att i morse (Tisdag) fanns ingen som helst frystendens i min referenssjö - Råcksta träsk i Stockholms västra förorter. Men det kan gå fort nu, så alla som kan bör hålla kollen och rapportera!

Hur långt är det till is?

Klart och kallt i mälardalen, det måste väl betyda att vattentemperaturen sjunker snabbt?
Finns det någon som har koll på tempen i sjöarna just nu och som vågar sig på en prognos för isläggningen?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sannolikt...

...är omskiktningen klar i de minsta gölarna, vilket innebär att allt vatten håller ca 4 grader. Det ytvatten som kyls av ytterligare ligger då kvar högst upp. Det är denna "effekt" jag syftar på då jag tror att det kan gå fort vid fortsatt kyla. Dock får man i så fall också räkna med att vattnet under isen fortfarande innehåller stora mängder värme som snabbt smälter isen igen om kylan inte består. Avkylning under omrörning (vind) ger bättre förutsättningar för varaktig is.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips