Läget

Tänkte väl att du skulle bli nyfiken! Ifall du undrar över om rådande köldknäpp resulterat i något mer än frusna pölar, så kan jag meddela att i morse (Tisdag) fanns ingen som helst frystendens i min referenssjö - Råcksta träsk i Stockholms västra förorter. Men det kan gå fort nu, så alla som kan bör hålla kollen och rapportera!

Hur långt är det till is?

Klart och kallt i mälardalen, det måste väl betyda att vattentemperaturen sjunker snabbt?
Finns det någon som har koll på tempen i sjöarna just nu och som vågar sig på en prognos för isläggningen?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Sannolikt...

...är omskiktningen klar i de minsta gölarna, vilket innebär att allt vatten håller ca 4 grader. Det ytvatten som kyls av ytterligare ligger då kvar högst upp. Det är denna "effekt" jag syftar på då jag tror att det kan gå fort vid fortsatt kyla. Dock får man i så fall också räkna med att vattnet under isen fortfarande innehåller stora mängder värme som snabbt smälter isen igen om kylan inte består. Avkylning under omrörning (vind) ger bättre förutsättningar för varaktig is.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips