Läget vid Helags

Möjligen kan förhållandena i Sylarna den gångna helgen vara en ledtråd. En planerad toppbestigning av Storsylen (med höstutrustning) gick åt pipan då vi uppskattade snödjupet de sista 200 metrarna till över en halv meter.....

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Verkar dock som inte det kommit ny snö i området under förra veckan, gick triangeln förr-förra helgen(20-23 sept) och såg en bild från blåhammarn tagen förra helgen(http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=20813) och den var det mindre snö på. Under typ 900 m låg det väldigt lite snö när vi var uppe, den började dyka upp i sista backen upp mot sylarna. Helags ligger väl lägre, så det beror ju på vad du tänker göra, skall du göra topptur kan det nog bli jobbigt...

Jag var upp de sista dagarna i augusti, och redan då var det snö ned till Sylstationen ungefär. Jag tänkte gå upp på Helags dagen innan, men var bara upp en bit på kammen, då jag tyckte det var lite vanskligt att gå bland blocken med snö och framförallt is. Men så var jag ensam också.

Högre upp såg det ut att vara mer snö, likaså på Sylarna som var helt vita. Fantastiskt vackert :)

Om det inte varit varmt de senaste veckorna så att snön smält, så är det alltså antingen 10 cm snö/is på blocken, eller ännu mer snö. Ola Wärbo indikerar väl det senare. Men om jag fick välja så skulle jag hellre gå topptur i knädjup snö än att halka omkring på isfläckar. Men det blir snarast en vinterutflykt, hur som helst.

Det var riktigt bra väder hela helgen. Sol och svag till ingen vind. Vid toppen ligger det lite snö på norrsidan. Men det var inga bekymmer att ta sig upp.

Bilagor

• IMG_1333.jpg
    IMG_1333.jpg
    46.2 KB · Visningar: 679
Senast ändrad:
Det var riktigt bra väder hela helgen. Sol och svag till ingen vind. Vid toppen ligger det lite snö på norrsidan. Men det var inga bekymmer att ta sig upp.

Låter härligt!

Du var inte upp på Storsylen också? Mamma och pappa är i trakten över helgen, och träffade idag en kille som varit upp där igår eller idag. Han kom till Enafors via leden bakom Snasahögarna. (Det lät som han gått Sylarna-Enafors på en dag, det blir en rejält dagstur.)

Låter härligt!

Du var inte upp på Storsylen också? Mamma och pappa är i trakten över helgen, och träffade idag en kille som varit upp där igår eller idag. Han kom till Enafors via leden bakom Snasahögarna. (Det lät som han gått Sylarna-Enafors på en dag, det blir en rejält dagstur.)

Nej, det var inte jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips