Läget i Jämtland

Det börjar bli rätt mycket mygg nu - slå läger på en väl "ventilerad" plats, och glöm inte djungeloljan hemma :)

Kom hem från Helags igår. Det är rätt torrt, enligt en som bor där är det väldigt torrt för säsongen. Vi var där från tis-lör i förra veckan. Enligt stationens väderprognos (från norska smhi) skulle det regna 30 mm på söndagen. Det regnade en del på lördagen när vi vandrade ner, men inga monsuner, ösregn i 4 timmar kanske, sammanlagt.
Myggfronten var ganska lugn. Jag tror inte vi fick mer än ca 100-150 myggbett var under hela vistelsen, med andra ord inte tillräckligt för att börja sätta på myggmedel. Det var värst under uppehållen på lördagen såklart. Under vandringen genom skogen fick jag kanske 20 på vardera hand och några i ansiktet. Inte så farligt tycker jag.
Hoppas det går bra för dig/er.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det låter som lite väl mycket myggbett för vår smak, 5 bett kan jag nöja mig med =) Vi har bestämt rutt nu, det blir sylarna runt. Tack för all input, nu är det bara att nöja sig med 1mm regn varje dag, inga problem.

Om ni tycker att det är väldigt jobbigt med mygg så köp en myggluva att dra över kepsen. Kostar 30-40 spänn och är bara ett finmaskigt nät som inte väger eller tar plats. Kan vara rätt skönt om det är riktigt illa. Använder inte min varje år men ibland är det ett trumfkort om man vill ta sig en "lutare" i riset, dvs. vila ifred en stund.

Helags ingen snö på toppen. Sylarna vet ej. Till Helags var det pyttelite på väg upp till toppen, vecka 27, så jag antar att det smält förutom i sprickan kanske, men den rundar man.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips