Lägerskor vinter?

Hej! Tänkte inför vårens skidtur i sarek addressera ett av mina återkommande problem - frysa om fötterna på kvällen och morgonen, dvs den tid man ej håller sig varm genom att åka skidor. Jag har just köpt ett par nya Crispi Antarctic (förra paret sprack i sulan efter några års åkning..). Inte den varmaste pjäxan men jag då jag svettas massor om fötterna känns det som ett rimligt val då man får isolera med dubbla sockar och hellre byter sockar än får en blöt pjäxa.

Jag letar något lätt, varmt att byta pjäxorna mot på kvällen när tältet är uppe och man sätter sig för att fixa med kök, mat och kvällswhisky. Någon som har erfarenhet av Western Mountaneering Bootie GWS?

http://www.outnorth.se/western-mountaineering/expedition-bootie-gws#

Den finns på vintersarek.se's utrustningslista. Lite oklart hur vattentätt det där windstoppertyget är men står ju att den är för utomhusbruk vilket jag tolkar som att man ska kunna trampa runt i snön runt tältet med den?

Tacksam för kommentarer om denna lägersko eller tips på andra.
 
Ska upp nu och tänkte köra dubbla sockor i tältet och konsumpåsar om jag måste ut medan pjäxorna torkar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Kolla heller på Neos Voyager och Neos Navigator , dessa kan också använda som yttre köldförstärkning på skorna vid extrema lägen och kan får med Vibramsula.

Så dom är inte bara lägerpjuk med dom torra fluffestrumorna vid lägersättning
 
Du kan lika gärna köpa ett par dunskor med inte fullt så högt skaft. Tex http://www.outnorth.se/western-mountaineering/down-bootie-20371#Navy

Sedan skulle jag rekommendera fuktspärr under dagarna i skidskorna. Dvs först en tunn syntetsocka, sedan en helt vattentät socka och därefter det värmande lagret.
Fuktspärrssockor finns, i alla fall i Norge, färdiga https://www.oslosportslager.no/produkt/exped-vbl-dampsperresokker-31582.aspx annars funkar plastpåse även om man får räkna med att den inte håller så många dagar.
 
Jag har använd lillsports översko, se länk nedan. Kan användas både på pjäxan och som den ä med tjocksocka, inte för långa promenader men runt tältet, toa etc. fungerar det bra. Min rekommendation är att förstärka botten med urklippt liggunderlag eller tjock filtsula för att ytterligare förstärka mot kyla.

http://www.coldskills.com/arctic-overboot-p-712-c-527.aspx

God tur

Använder motsvarande modell i grönt och kan inte annat än att rekommendera den (med förstärkt innersula som nämndes ovan). Jag tror att den väl möter trådskaparens behov.
 
Jag brukar ha ett pat dunsar i den lägre modellen som det länkades till, för lägesbestyr tycker jag de duger, så länge det inte är ordentlig blötsnö. Har ett par Neos oxå men de brukar inte få följa med då de är tyngre å tar större plats än dunskorna. Däremot klarar ju Neosarna allt å det blir varm i dem!
 
Dun i första hand...

Har den modell som du länkar till och den har funkat perfekt i ett par år. Dryloften skyddar tillräckligt för att tassa ut några meter även när det är lite fuktigt. Brukar iofs inte plumsa runt utan snarare trampa till en liten platta med pjäxorna först, om det är löst.

Tycker det långa skaftet är bra, höjer isoleringen lite.

...på pulkturer kan jag ibland ta överdragsskor av samma typ som Coldskills har (mina är norska försvarets men samma princip).

De är klart bättre utomhus men fyller ingen funktion inne i tältet, så även då åker dunsockarna med för värmens skull.

//J
 
tack för alla svar.

av dunsockemodellerna ser polska yeti mest attraktiv ut, med vattentätt löstagbart skydd under foten. 500gr istället för 300 som WM`s men rejälare.
någon som beställt från www.yeti.com.pl?

dock förstås tilltalande att kunna köra lager-på-lager även på fötterna vilket för en in på lill-sports översko. ni som använder den:
1. hur tunga är.dom?
2. hur varm, säg ifall man kör med endast tjocksocke och liggunderlagssula?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.