Läckande Gore Tex-kängor

GTX kängor har problem med läckage oavsett märke. GTX håller inte riktigt för den påfrestningar som blir i skor vid intensivt användande. Det börjar ofta läcka i något av de veck som bildas på kängorna.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inser att mitt argument "Jag har inte haft nåt problem med mina så de är de bästa kängorna i världen" är ett lika snävt argument som "mina kängor läcker och är inte ens värda vattnet som läckt in".

Men nog är Island pro värda lite försvar. Hade mina under några vandringar i höstas, även fått fungera som vinterskor med lite tjockare ylle i o de kunde inte ha fungerat bättre. Det bästa är just att de knappt behöver gås in, hade inte tillstymmelse till skavsår förra säsongen till skillnad från när jag fick låna lundhags säsongen innan o ändå försökte gå in dem.

Jag har ocksa ett par numera mycket slitna Island Pro som ar inkopta i slutet pa 90-talet och har nog ett par hundra vandringsdagar i sig. Numera ar sulan alltfor nedsliten for att kunna anvandas till annat an promenader pa platt mark, men till det fungerar de ftf val. Dessutom haller de hyfsat tatt fortfarande, salange man inte staller sig mitt i backen och star dar en stund sa haller de torrt.

Men det ar ju som sagt ett par. Att fraga pa forum kan ge en viss kansla for en produkt, men det egentligen man vill se ar tillverkarens statistik.

Du skriver att du har "gått i blöta områden". Om det varit blöt vegetation där du har vandrat så kan du ha blivit blöt i skon utan att skon läckt, eftersom det då kan komma in vatten ovanifrån... men den möjligheten har du kanske redan tänkt på?

Om Meindl inte vill reklamera dina kängor kan du smörja in dem med vax. Visserligen förlorar du andningsfunktionen, men de lär iaf stå emot väta bättre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips