Läckande Gore Tex-kängor

Har ett par Meindl med Gore Tex ( mindre än ett år gamla ). När jag går genom blöta områden blit jag lite våt om fötterna. Detta problem har börjat den senaste tiden. Betyder detta att Gore Tex
-lagret är skadat någonstans?

Troligen...

Ett Jägartips!

Använd Plastpåse i kängorna, Voilà, vattentäta kängor! Så gjorde man på fjs, för hundra år sedan.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Man skall inte förlita sig på att Gore-texet i kängorna skall hålla för evigt eller egentligen speciellt länge. Jag har hört, men detta är egentligen något obekräftat, att Gore-tex inte garanterar vattentäthet längre än ca 100.000 steg. Vilket är en 3-dagars vandring ungefär.

Har du ett par väl använda kängor så kan det mycket väl vara så att du har ett skadat membran. Du kan ju försöka reklamera dom men skall inte vara säker på att det kommer ske.

//Peter

Jag tycker att du ska reklamera de. Min höll iaf i 6 år.

Testa att stoppa i ljust papper/tyg och ställa de i en hink vatten först. På det sättet kan du kontrollera att det verkligen är vatten som tränger in och inte du som svettats (för det kommer de säket fråga om i butiken).

Tycker som hannulan att du ska prova reklamera dom, särskilt då dom är såpass nya.
Meindl verkar vara tillmötesgående vid reklamationer, känner dom som fått nya flera gånger för att dom börjat läcka...

Reklamera och få pengarna åter och köp skalkängor á la Lundhags eller liknande. Det var ett antal obehagliga vandringar jag fick innan jag gav upp med mina Meindl Island Pro. Höll iofs 6 år men då var jag inte ute jättemycket de åren. Kommer aldrig mer att köpa GTex annat än till skor som jag har hemmavid och bara för korta turer hemmavid. Fodrade kängor går ju aldrig att få torra när man är i fält.

Jag hade ett par Salomon kängor och på dessa så lämnade GoreTex två års garanti enl. säljare på Team Sportia. Efter ett år så började de läcka och det var bara att lämna in dem så fick jag ett par nya..! Efter tre par på lika många år så tröttnade jag och tog ett par gummistövlar istället.
Jag har även ett par Meindel Island och det är samma sak där, nåt läck i fodret så dom har jag som stadsdojjor vid finväder...

Idag så är det "ofodrat" som gäller och jag är helnöjd med mina Lundhags Professional.
Jag kommer aldrig att köpa några kängor mer med massa lull-lull.

Man skall inte förlita sig på att Gore-texet i kängorna skall hålla för evigt eller egentligen speciellt länge. Jag har hört, men detta är egentligen något obekräftat, att Gore-tex inte garanterar vattentäthet längre än ca 100.000 steg. Vilket är en 3-dagars vandring ungefär.

Har du ett par väl använda kängor så kan det mycket väl vara så att du har ett skadat membran. Du kan ju försöka reklamera dom men skall inte vara säker på att det kommer ske.

//Peter

Just brukskostnaden gör Mextex kängor vådligt dubiösa.

Reklamera

När jag köpte min Meindl frågade jag om just detta. Då sa försäljaren till mig att jag hade två års garanti på just detta. Så gå till baka och reklamera dem är mitt råd.

Jag måste ha en otrolig tur med mina kängor i gore-tex. Sulorna tar alltid slut innan jag märker av något läckage, dvs efter flera hundra mil..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips