Lade kamera med bilbatteri!

Skal en drøy uke på en seter et drøyt stykke (noen mil) inn på vidda. Blir kjørt inn med scooter så vekt og volum ikke er noe problem.

Skal filme og fotografere MYE, og med digitalt foto og videokamere holder ikke batteriene særlig lenge i kulda.

Burde det ikke gå an`å koble slik at jeg kan lade opp fra et bilbatteri?????

Eventuelt hvordan??????

Finns det inte 12V laddare för bilbruk som tillbehör till de flesta kameror? I så fall behöver du bara skaffa ett löst cigarettändaruttag, en bit kabel och ett par krokodilklämmor för batteriet.

Om det inte finns 12V laddare så borde du kunna skaffa en omvandlare från 12 till 220 volt och använda dina vanliga laddare. Jag misstänker dock att du inte får lika god verkningsgrad då, men det räcker kanske ändå.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
masvean; sa:
Burde det ikke gå an`å koble slik at jeg kan lade opp fra et bilbatteri?????
Eventuelt hvordan??????

har du en billaddare till enheten du skall ladda kan du göra en anslutning till den direkt.
om du inte har en billaddare och/eller det inte finns någon sådan kan du använda en omvandlare, men då förlorar du mer kraft på ingenting när du först transformerar upp strömmen och sedan tar ner den igen när du skall ladda dina batterier i kameran.

annars om du inte vill hålla på med bilbatterier som sådant kan du ju alltid ta med dig en UPS.
då har du ju alla uttag färdiga eller nästan iaf.
beroende på vilka kontakter du har.
jag har en sådan lösning som jag tar med mig i bilen ibland där jag har en normal förlängsningsdosa så jag kan använda vanliga ström kontakter.

pery; sa:
Finns det inte 12V laddare för bilbruk som tillbehör till de flesta kameror? I så fall behöver du bara skaffa ett löst cigarettändaruttag, en bit kabel och ett par krokodilklämmor för batteriet.

Kanske bäst att lägga till en säkring också. Jag är inte riktigt säker på vad en "seter" är men det kanske är någon gammal kulturbyggnad som inte bör brännas ned :)

Alternativ

Hej igen,
jag var även inne i Kameradoktorns butik idag. Kontaktinfo hittar du på deras nätplats:

http://www.kameradoktorn.se/

De säljer en transformator som du ansluter till bilbatteriet med krokodilklämmor. Den ger 220V. Prix i affären 695:-.

Ännu mer lycka till, Leif

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips