Filme Storrøyene gjennom pilkehullet?

Kikkfiske etter grov røye (1-4kg) på grundt (0,5-2m) krystallklart fjellvann er jo i seg selv en vanvittig spennende opplevelse.

Hadde vært utrolig spennende å fått dette på film???

Har digitalt videokamera (ikke undervannskamera), men det burde vel være mulig iallfall når det er godt å lyst å filme gjennom pilkehullet? Noen som har prøvd? Tips, forslag, erfaringer?

Er vel kanskje avhengig av å skjerme med noe slik at man ungår ødeleggende relflekser i vannet?
NRK sendte jo blandannet et pilkeprogram fra Anjavatnet i Øvere Dividal Nasjonalpark hvor de filmet røyebeistene under isen.

http://www.nrk.no/programmer/tv/ut_i_naturen/2401788.html

Noen som vet hvordan de gjorde det?

Finnes jo også vannkikkerter alla denne:

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_info.php?products_id=1472

Kan noe sånt benyttes? Går det å filmle gjennom en slik?

Undervannshus er jo også en mulighet, men det blir jo her bare snakk om å dyppe kameraet så vidt ned i hullet (så det blir kanskje litt "overkill"). Når det så dessuten er -5 til -15 grader blir vel dette problematisk når man så tar det opp i lufta igjen. Rim frost som hindrer videre filming etc?

Tips og erfaringer tas imot med stor takk!
 
Hej!
Jag har inte provat själv, men..

Den där "vannkikkerten" har jag sett användas om sommaren, från båt. Men vinter tvivlar jag på att den är "brukbar".. Den är ju väldigt bred så du får ju problem när det är is!

Jag har sett det där programmet, men det låter som du har större fiskar på gång.. hehe! Så filmen hade vart något för utsidan-tv kanske!! :)

Men men.. jag är ganska säker på att du behöver ett hemmabygge här! Och det står även på nrk-sidan att de använt ett "spesialbygd kamerautstyr"? Kanske bör du försöka få prata med fotograf Torbjørn Krane, prova hitta han på google och hör om han har några tips!

Jag tvivlar på att det finns några färdiga produkter du kan få köpt. Om isen är tunn, några dm.. inte 1+ meter så tror jag du har stora möjligheter. Då är det ju ljust och fint. Sedan är det antagligen också bäst att filma røya bäst om våren, det är ju då de är i farten och ljusast i vattnet genom att isen är dålig!

Så mitt förslag är, om du inte har det redan, skaffa en fet isborr! En 200mm +.. ett plaströr som passar i storlek med hålet, (långt/kort/färg-vet inte.. prova dig fram) fixa till en glasbotten som du monterar högt upp så att det passar in med videokameran.

Jag hoppas du berättar hur det går, hade varit kul att testa något liknande själv! :)
 
Skrämmer fisken?

Jag skulle nog i första hand försöka att filma genom ett annat hål än pilkhålet och gärna så att man ser hur betet sänks ned mot fiskarna. Risken att skrämma iväg fisken om man stoppar ned en vattenkikare eller ett vattentätt videohus måste vara stor.

Eventuellt kan du ha nytta av ett polariserande filter.

Viktigt att du har ett ljustätt täcke över dig för att dels minska reflexer i vattenytan dels undvika att fisken ser dig och kameran.

En glasruta i själva kameraishålets vattenyta skulle kunna ha en funktion dels för att minska vågrörelser och påverkan på bildkvaliten dels för att minska störningen av fisken. Om den glasrutan sitter en bit ned och i höjd med isens underyta kanske du kommer åt bättre för att filma från sidan. (Typ en vattenkikare).

Ett alternativ är förstås ett fast monterat undervattenshus halvvägs ned till botten och en kamera som filmar åt sidan.

Lycka till.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-02-28 kl 14:25]
 
Re: Skrämmer fisken?

thureb; sa:
Jag skulle nog i första hand försöka att filma genom ett annat hål än pilkhålet och gärna så att man ser hur betet sänks ned mot fiskarna. Risken att skrämma iväg fisken om man stoppar ned en vattenkikare eller ett vattentätt videohus måste vara stor.

Eventuellt kan du ha nytta av ett polariserande filter.

Viktigt att du har ett ljustätt täcke över dig för att dels minska reflexer i vattenytan dels undvika att fisken ser dig och kameran.

En glasruta i själva kameraishålets vattenyta skulle kunna ha en funktion dels för att minska vågrörelser och påverkan på bildkvaliten dels för att minska störningen av fisken. Om den glasrutan sitter en bit ned och i höjd med isens underyta kanske du kommer åt bättre för att filma från sidan. (Typ en vattenkikare).

Ett alternativ är förstås ett fast monterat undervattenshus halvvägs ned till botten och en kamera som filmar åt sidan.

Lycka till.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-02-28 kl 14:25]
Ja, det tror jag också! 2 hål behövs! Men jag tror du ska ha hålen riktigt riktigt nära varandra.

Att fisken blir rädd för utstyret tvivlar jag på. Men det beror på hur man gör det. Jag tror det är viktigt att inte (som med mitt förslag) plaströret går för långt ned, det ska vara kortare än tjockleken på isen, av många logiska orsaker skulle jag tro. Ett justerbart rör är antagligen bäst... då skulle man kunna ändra höjden efter isen och efter vad som blir bäst.

Sedan beror också fiskens rädsla på många faktorer. Att filma röding måste bara vara bäst om våren, så sent som möjligt. Då är normalt inte rödingen rädd för nåt, om det är varmt alltså. Dessutom är isen tunn, bra med ljus och fiskarna är normalt Väldigt rörliga och bitvilliga! :)

Med ett glas och rör får man ju fördelen att det blir vattentätt ovanför glaset. Om man gör det riktigt! Sedan tror jag också att glaset bör nästan komma i kontakt med videokamerans objektiv, för att förhindra olika reflexer.

Men, allting är bara vad jag tror, jag har ingen erfarenhet alls! :)

Sedan är det nog ingen tvivel om att du behöver ett stativ till kameran också! Men det har du kanske redan?
 
Takker for nyttige tips!

Har også kontaktet fotografen i NRK programmet (Torbjørn Krane) og fikke mail med beskrivesle av hvordan de gjorde det:

"Det høres ut som vanndybden hos deg er ganske lik den der vi jobbet. Ellers var istykkelsen på ca. 1-1.5m og avstanden fra bunnen til isen i snitt ca 0.5m. Teknikken jeg brukte var et Elmo spesialkamera der objektivet er av fingerstørrelse, fra objektivet går det en kabel på 1.5-2m til en boks. På denne boksen koblet jeg til et DV kamera. Objektivet puttet jeg så i et reagensrør som jeg hadde skåret av og pålimt en plan glasskive, kamerakabelen gikk så gjennom ei gummipropp som jeg forseglet med silikon og opp til den før nevnte videoboksen, reagensrøret puttet jeg så i et metallrør med feste for ei stang. Når deltakerene fisket, boret jeg to hull med ulik avstand til fiskehullet (0.7m og 1.3m), stakk så stangen med objektivdelen ned og kunne på opptaksDvkameraet (som jeg hadde oppå isen) jeg se hva jeg filmet.
Med hilsen Torbjørn Krane"

Dette virker jo forsovet greit, hadde jeg bare hatt et slikt Elmo spesialkamera da.....!Panasconic har også denne typen kamera, men jeg er redd det kan bli litt for kostbart for privat bruk...?Noen tips om hvor jeg kan få kjøpt/leid slikt utstyr?
 
Verkar lite överarbetat

NRKs filmare hade ett extraproblem i och med att isen var så tjock men med ett vattentätt kamerahus och en kabel upp till en slavmonitor skulle det nog gå lika bra.

Eller med en minikamera som beskrivs i det här inlägget
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30811

I mitt jobb använder jag videokameror i änden på 6 mm grova böjliga slangar Slangarna böjs strax bakom kameran med kablar som manövreras från bakändan. Systemet har sin egen externa ljuskälla med glasfiberöverföring av ljuset. Jag arbetar som lungläkare och vi använder denna utrustning "videobronkoskop" för att undersöka och ta prov från luftrören nere i lungan. Det är dock inte utrusning som lämpar sig för friluftbruk. Dels kostar en hel utrusning flera 100 000 Kr dels så behövs det nätström. Dessutom så är objektiven anpassade för avbildning i luft. Men bronkoskopen inklusive kameran tål diskning i diskmaskin!

Thure
 
Re: Verkar lite överarbetat

Hva er egentlig en slik slavmonitor? Kan jeg fra den den styre alle kameraets funksjoner?Hva koster en slik?

Titter litt på ulike minikameraer og det er jo endel å velge i.Kan ikke så mye om dette og blir litt forvirret. Noen konkrete rimelige modeller som kan anbefales til mitt bruk?
 
Slavmonitor

Det finns fjärrkontroller till många mini-DV kameror och du kan styra kameran via en sådan men om det går till ett undervattenshus vet jag inte.

Slavmonitorn är vilken skärm som helst som du kopplat till kameran via sladd.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.