kyleffekten

Man ser ofta kyleffekten på en massa tabeller, men hur ser funtionen för denna ut? Y=kx+m eller e^x etc?
Vore intressant att veta
//Nyman

matematiskt sett....

Tja, den matematiska funktionen för vindens kyleffekt är inte alls rätlinjig utan istället härledd medelst numerisk integration (Richardsextrapolation har jag för mig), dessutom med hjälp av kvasistatisk perturbationsteori. En thailändsk bonde härledde ekvationen med god hjälp av pakistanska
sherpas (med ovanlig norsk brytning). Bonden kom på de matematiska sambanden då han var uppe i bergen och letade efter sina försvunna bergsgetter.Han fick ett tecken från Gudarna i form av en plötsligt nedfallande digitaltermometer från skyn.

Löser man den partiella differentialekvationen som styr ett godtyckligt luftflöde mot en idealiserad exponerad halspulsåder så får man error function (dvs olika felfunktioner) som resultat. dessa funktioner finns tabellerade i matematiska standardverk (som tyvärr är för tunga att ta med till sydpolen).

Det är roligare att teoretisera om kyleffekten istället för att uppleva den på riktigt ;-)

MVh Mats

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har för länge sedan läst om detta i någon bok, kommer inte ihåg vilken men jag har för mig att det kallas sipels (eller nåt ditåt) vindavkylningsindex

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips