Kvinnoanpassade sovsäckar/thermarest

Jag håller på att kolla efter ny sovsäck och thermarest (eller liknande) för mig och min sambo, och har sett flera modeller av modell Woman som skall ha mer värme kring fötter osv. Min sambo är rätt frusen av sig

Har någon erfarenhet av sovsäck/thermarest anpassade för kvinnor? Eller är det helt enkelt bättre att köpa en varmare säck?

Ursäkta om likande tråd finns, men jag hittade inte.

Det är uteslutande en fråga om storlek.

En för stor sovsäck blir ganska ineffektiv för en liten person, dödvolymen kyler.

Vad gäller thermarest så är det onödigt att släpa på ett liggunderlag på 180cm om man själv är 160cm, eftersom man kan få lika varmt underlag till mindre vikt eller ett varmare för samma vikt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Storleken är viktigast, hittar du sedan en sovsäck som passar samt har extra värme vid bål och fötter så go for it!

Vad gäller storleksanpassning är bredden viktigare än längden. Är sovsäcken för lång går det alltid att vika in eller snöra av, det är inte lika enkelt när det gäller bredden.

Damsäckar brukar förutom att ha lite mer isolering även vara lite smalare och kortare.

Själv är jag lite kortare än genomsnittmannen (dvs den person som de flesta grejer verkar vara designade för) och mkt mindre kurvig än genomsnittskvinnan (som women-modellerna är designade för). Därfår upplever jag alltid herr/unisexmodeller (av kläder o sovsäckar) som för långa (och det är inte kul med en för lång sovsäck, det blir iskallt om fötterna varje gång de kommer ner i det där dödutrymmet) samtidigt som tjejmodellerna alltid är för kurviga, det blir iskallt på sidorna av kroppen istället. Jag tror inte att dammodellerna är smalare över hela kroppen, vad jag har sett är de smalare över axlarna och bredare över höfterna.

Jag tror att det viktigaste är att köpa rätt storleken inte hur den är märkt (eller vad de i affären säger om märkningen), för min del skulle det vara en kort "herrsäck" men det tror jag är svårt att få tag på.

(Jag har bara ordentlig erfarenhet av två säckar men har provat och klämt på betydligt fler).

Hustrun och dottern köpte North Faqce Cats Meow (???) dammodell som tresäsongssäck, dom är mycket nöjda med värme och funktion. Visserligen bara provat ner till kring nollan i tält.
Finns i olika längder och hyfsat pris, vi handlade pâ GetOut.
Vi valde bort dunsäck med tanke pâ fâglarna.
Min herrvariant har ingen fleeceficka pâ insidna att värma frusna händer i :-(

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips