Kvinna svårt skadad av vargflock

atackerad kvinna:
http://jj.norran.com/senaste_nyheterna.php?id=142

Läs även...

http://www.jaktjournalen.se/Ledare/ledare.htm

där står mycket intressanta fakta i korta drag.
Jag saknar bredband och kan därför inte leta rätt på alla hemsidor som stödjer mina påståenden & funderingar som jag skrivit om i andra debatter. Så läs dessa ledare så får ni en sammanfattning & tips om vidare läsning...:)

Jag kommer inte att svara på detta inlägg då jag skall på semester nu helt datafri!!! Men debattera på! :)
 
Rayban; sa:
atackerad kvinna:
http://jj.norran.com/senaste_nyheterna.php?id=142

Läs även...

http://www.jaktjournalen.se/Ledare/ledare.htm

där står mycket intressanta fakta i korta drag.

ok faktan som jag hittade var att:
i östra ukraina har under 3 dagar en vargflock attackerat mer än 10 människor och en 60 årig kvinna blev svårt biten (enligt AFP)

En bil körde på en av vargarna som myndigheterna konstaterade ha rabies.

kvinnan och andra har fått rabiesvaccin och flocken som anföll/jagade dem skall avlivas.

Detta var nord nordöst om svarta havet.

ursäkta om jag inte förstår vad problemet är ?
har de rabies skall de väl avlivas så fort som det går så att det sprids så lite som möjligt?

personligen tycker jag det var otroligt tunnt med fakta och rapportering överhuvudtaget.
 
hobbes; sa:
Rayban; sa:
atackerad kvinna:
http://jj.norran.com/senaste_nyheterna.php?id=142

Läs även...

http://www.jaktjournalen.se/Ledare/ledare.htm

där står mycket intressanta fakta i korta drag.

ok faktan som jag hittade var att:
i östra ukraina har under 3 dagar en vargflock attackerat mer än 10 människor och en 60 årig kvinna blev svårt biten (enligt AFP)

En bil körde på en av vargarna som myndigheterna konstaterade ha rabies.

kvinnan och andra har fått rabiesvaccin och flocken som anföll/jagade dem skall avlivas.

Detta var nord nordöst om svarta havet.

ursäkta om jag inte förstår vad problemet är ?
har de rabies skall de väl avlivas så fort som det går så att det sprids så lite som möjligt?

personligen tycker jag det var otroligt tunnt med fakta och rapportering överhuvudtaget.


jo det var ju lite lite info... (o ja de skall avlivas om de attackerar mnsk och/eller har rabies så klart) Jag håller med dig... :)
Det var bara en provokation angående veckans debatt under en annan rubrik... (men jag skall logga ut snart & packa för min efterlängtade semester... så jag missar alla väntade påhopp!)

ang den andra länken: så hör det till den andra diskussionen också på sitt sätt...

(o ja jag är djuruppfödare/hundägare/jägare alltså en som borde hata varg/rovdjur men som jag försökte förklara mig i den andra debatten... Jag ÄR INTE emot varg/rovdjur... Men jag vill få tillåtelse att försvara mina djur vid en eventuell framtida attack oavsett attackerare och det är väl inte för mkt begärt!?)
F.ö så attackerades två fårflockar i Orsa/Furudalsområdet denna vecka. av den tidigare så skötsamma furudalsflocken. alfatiken blev tjuvskjuten & flocken splittrades o jagar därmed lättare byten nu... Jag ÄR EMOT TJUVJAKT.Kunde jag skriva det tydligare...
 
Skjuta oavsett vad som attackerar...

Föregående skrev: "Men jag vill få tillåtelse att försvara mina djur vid en eventuell framtida attack oavsett attackerare och det är väl inte för mkt begärt!?"



ska man ha lov att skjuta boskapstjuvar också?
Bilister som är på väg att köra på dina boskap?
Tåg?
Psykiskt sjuka?
Barn som leker jägare med slangbella?
Fulla grannar?
Studenter som är ute och välter kor?

Japp, bort med lagväsendet och låt var man ta lagen i sina händer...är inte den statliga ersättningen rätt bra för rovdjursrivet boskap. Skjuter man därigenom inte mest för nöjet/jakthistorien/bravaden/potensökningens skull?
[Ändrat av Raskolnikov 2005-08-23 kl 23:48]
 
Rayban; sa:
o ja de skall avlivas om de attackerar mnsk

Shit - ja, det är väl solklart att man ska skjuta dem om de attackerar grannlandets huvudstad!

Men om Ukrainska vargars anfall mot människor ska påverka svensk rovdjursopinion borde väl Botswanska bufflars väldokumenterade ilskenhet påverka vår syn på myskoxar?
 
Lite mat måste även trollen få - de är ju inte så vanliga

1) ”Samtidigt hävdar rovdjursvännerna att vargstammen lider av inavelsdepression, tvärt emot vad forskarna säger.” Vad jag förstått så vill forskarna ha en större vargstam än dagens just pga inavel och är gravt oroade av att det genetiska ursprungsmaterialet är för litet (bla till följd av konstaterade missbildningar). (Ta nu inte mina ord för sanning för jag har inte kollat nyligen.)

2) ”Vi vägrar att arbeta gratis åt staten. Samtliga djurägare deklarerar att de hellre slutar med husdjur än förstör det öppna landskapet med elektriska vargstängsel”. Hur mycket fulare än vanliga stängsel är elstängsel??? Känns inte alls som en balanserad åsikt.

3) ”Den största anledningen till minskningen (av antalet jaktkortslösare) är vargen, det visar med all tydlighet minskningen av antalet jaktkortslösare i Värmland-, Örebro- och Kopparbergslän. Det vill säga i de län där vargföryngringar skett under flera år.
Bara i Värmland har 6,8 procent av jaktkortslösarna tröttnat på vargtrycktet, och medlemsavgiften till något av jägarförbunden ses som ett vargbidrag. I Örebros län är minskningen 6,4 procent, och i Kopparberg 5,5 procent.

I Norrbotten är minskningen endast 2,7 procent, det visar också att förklaringen på varför jaktkortslösarna minskar inte enbart beror på vargens utbredning, men understryker lika tydligt att så är fallet i de utsatta länen.” Den här logiken hänger jag inte alls med på – att ett län inte följer den antagna trenden bevisar både att vargen inte är enda problemet och att den är det i alla de andra fallen?

4) ”Därmed kan man konstatera att det ligger en hund begraven i svensk rovdjurspolitik! Värdet att bevara en invandrad varg från ett rabiesland är större än att värna om det svenska smittskyddet! Det faktum att Naturvårdsverket senare gav ett avlivningsbeslut på Ringvattenvargen hade inte med rabiesrisken att göra.” En (1) invandrad varg var ett jätteproblem, men smuggling av hundar från rabiesland (vilket torde vara fler till antalet) är alltså problemfritt? Hur svårt är det egentligen att söva just denna enda varg och konstatera om rabies är ett problem eller inte?

5) ”Jägarstrejken är ingen missnöjesaktion för att det statliga jaktkortet blivit för dyrt, eller att ersättningen för att dygnet runt kunna rycka ut och spåra och avliva trafikskadat vilt är för låg. ” Varför vädrar man då sitt missnöje över avgifterna så tydligt i samma artikel? Se även 2) ovan.

6) ”Om inte landets både jägareförbund så ödmjukt accepterat över 100 vargar, hade vi inte haft dagens problem. Tänk istället om vargen hade varit en torsk, och att Svenska Jägareförbundet varit lika bestämda som Sveriges Fiskares Riksförbund är i torskfiskestoppet” Rätt uppenbart var man står.


Tja RayBan, för mig är det tämligen uppenbart att de som skrivit ovanstående är tämligen militanta och inte kan få sitt resonemang att hänga ihop. Vore jag jägare skulle jag inte vilja bli beblandad med dem (lika lite som jag vill bli beblandad med de där tomtarna som släpper ut minkarna).
 
Re: Lite mat måste även trollen få - de är ju inte så vanliga

Duracellkaninen; sa:
1) ”Samtidigt hävdar rovdjursvännerna att vargstammen lider av inavelsdepression, tvärt emot vad forskarna säger.” Vad jag förstått så vill forskarna ha en större vargstam än dagens just pga inavel och är gravt oroade av att det genetiska ursprungsmaterialet är för litet (bla till följd av konstaterade missbildningar). (Ta nu inte mina ord för sanning för jag har inte kollat nyligen.)

Jag vet inte vilka forskare som hävdar att inavel inte är ett problem i den svenska vargstammen. Den genomsnittliga graden av inavel är högre än den vid helsyskonparning... Såvitt jag kan påminna mig är det enda som skulle kunna vara en effekt av denna inavel det faktum att de svenska vargarna får relativt små kullar. Mer om detta finns att läsa på Skandulvs hemsida under rubriken genetik.

//Anders

http://skandulv.nina.no/skandulv new/STARTSIDER/SVENSK START/index_svensk.htm
 
Nordesjö; sa:
Men om Ukrainska vargars anfall mot människor ska påverka svensk rovdjursopinion borde väl Botswanska bufflars väldokumenterade ilskenhet påverka vår syn på myskoxar?

men nu har vi ju ca 7 myskoxar kvar. Så vi har ju gjort vårt bästa för att minska ner den stammen till hanterliga nivåer, och snart är vi där.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.