Kvikkjokk till Rapadalen

Är det någon som har förslag på vägval från Kvikkjokk till Rapadalen?
Efter att ha tittat på BD10 kartan tycker jag att det ser ut som om det är ganska mycket bäckar, jokkar som kan ställa till bekymmer.
Jag tar tacksamt emot tips på bra vadställen och liknande.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Det är ju bara att traska Kungsleden. Inga problem med vad längs den.

En annan variant är att ta sig över Kåtokjåkkå via bron som är utmärkt på kartan. Men då är det den besvärliga sydvästra sidan av Rapadalen som gäller fortsättningsvis.

Kanske går det att ta sig över Rapaätno vid det så kallade Tielmavadet. Har ingen egen erfarenhet av det och vad jag har förstått är det mycket tveksamt, även om det lite vatten i Sarek i år. För att nå det måste du över Sarvesjåkkå oxå, ingen erfarenhet av den heller. Lär vara möjligt nedanför Lullihavagge. Se Grundstens bok.

Beror på din destination

Som sagt går Kungsleden från Kvikkjokk. Om du inte vill gå led så mycket, och om du ska till sydvästsidan av Rapa (mycket svårsnår) kan man gå över Pårekslätten upp väster om Pårtemassivet till Kåtokjokkbron. Men det beror helt på hur du tänkt dig fortsättningen, om du ska vidare norrut eller tillbaks till Kvikkjokk.

Trevlig tur!

Staffan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips