Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är det någon som har förslag på vägval från Kvikkjokk till Rapadalen?
Efter att ha tittat på BD10 kartan tycker jag att det ser ut som om det är ganska mycket bäckar, jokkar som kan ställa till bekymmer.
Jag tar tacksamt emot tips på bra vadställen och liknande.
Det är ju bara att traska Kungsleden. Inga problem med vad längs den.
En annan variant är att ta sig över Kåtokjåkkå via bron som är utmärkt på kartan. Men då är det den besvärliga sydvästra sidan av Rapadalen som gäller fortsättningsvis.
Kanske går det att ta sig över Rapaätno vid det så kallade Tielmavadet. Har ingen egen erfarenhet av det och vad jag har förstått är det mycket tveksamt, även om det lite vatten i Sarek i år. För att nå det måste du över Sarvesjåkkå oxå, ingen erfarenhet av den heller. Lär vara möjligt nedanför Lullihavagge. Se Grundstens bok.
Som sagt går Kungsleden från Kvikkjokk. Om du inte vill gå led så mycket, och om du ska till sydvästsidan av Rapa (mycket svårsnår) kan man gå över Pårekslätten upp väster om Pårtemassivet till Kåtokjokkbron. Men det beror helt på hur du tänkt dig fortsättningen, om du ska vidare norrut eller tillbaks till Kvikkjokk.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...