Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser.

Vassjapakte och Låptåtjåkkåh

Hej!

Vi kom 3/9 1994 från Alkavarehållet och tältade en natt vid Rissajåkk strax nedanför. Dagen efter gick vi mot Tarraluoppal. Det var en fin dag så vi passade på att gå upp på Vassjapakte när vi ändå passerade. Vi ställde bara ryggsäckarna vid kartans jåkk söder om 1310-toppen på ett sådant sätt att vi skulle kunna hitta dem även om dimman slog till (det gäller ju att ha ett långt fång då).
Ganska enkel bestigning i jämn lutning och otroligt fin utsikt åt alla håll. Rekommenderas.

Jag vill också passa på att slå ett slag för Låptåtjåkkåh söder om Vassjapakte och Tsatsa. Jag gick Padjelantaladen i sept förra året med en 7 kg:s packning. Vi tog då höjd från leden på drygt 500 möh rakt upp strax öster och siktade mot 1545 toppen. Sedan följde vi kamlinjen (nåväl, den var bred) rakt upp mot toppen 1570. Berget har en glaciärskål med en liten glaciär i sig mot Låptåvagge. Utsikten var den samma som från Vassjapakte förutom att man missar Njåtjosvaggge men istället ser man Låptåvagge mm. Mot Norge och söderut är det densamma. Den ser bestigningsbar ut även från Låptåvagge.

//Björn
 
Flygplan på Tsatsa

Tsatsa har ju en primärfaktor på hela 832 meter mot Vassjapaktes 355. Vassjapaktes föräldratopp är just Tsatsa så då behöver man alltså knata ner minst 355 höjd meter om man vill ta båda i ett svep. Så om man vill ha dominerande toppar så ta Tsatsa, en av ca 90 över 600 pf-meter i Sverige.

Är de nån som vet om de har hittat ena flygplansmotorn som saknades efter bärgningen av det bombplanet som smällde in i Tsatsa? Har för mig att den hittades för något år sedan för att sedan tappas bort igen, om folk stöter på den så ta en gps-koordinat (min farsa beskådade den på 70-talet).

Min föredetta kolega Torbjörn Olausson var med och skrev boken om flygplan som nödlandade i sverige under 2:a värlskriget. Ovetande var jag och letade under 90-talet efter rester. När jag återvände och pratade med Torbjörn sa han att hela flygplanet var bergat och finns nu mera på musseum i England. Men det kanske finns rester som inte kom med.
Engelsmännen var mycket noga med att det skulle tillbaka.
Enligt Torbjörn skulle planet ha landat utan direkta skador. Piloten och en av besättningen överlevde, senare reporterades de till england. Övriga i besättningen begravdes i Luleå för att på anhörigas önskan flyttas till england.
Orsaken till haveriet är okänt. Platsen var piloten mycket förtegen om när han kom till Kvikkjokk.
Anledningen kan ha varit att planet var mycket välutrustat och med hemlig utrustning. Det ingick i en konvoj som var på väg mot Sibirien.

Läs gärna boken.

Ingvar
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips