Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser.

Ska vandra denna sträcka med min mor, far och syster i slutet på juli nu i sommar. Jag skulle vara tacksam för tips om guldkorn längs vägen.

Vi har 10 nätter i tält, dvs rätt gott om tid. Detta för att vandringen ska bli lugn och inte för ansträngande. Jag har god fjällvana, min far har vandrat en hel del när han var yngre och min syster har gjort några kortare turer i jämtland och härjedalen. Mor är dock rätt oerfaren.

Kvikkjokk - Prinskullen - Vallevarre - Vallevagge - Ruonasgårsså - Tjuoldagårsså - Låptåvagge - ner söder om Goabrekbakte - Njoatsosvagge - mellan sjöarna Tjågnårisjavrasj och Skiejakjavrasj - Tarraluoppalstugorna

Så ser den preliminära färdvägen ut.

När det gäller toppturer står det och väger lite mellan Tsahtsa och Vassjabakte. Fördelen med Tsahtsa är att uppstigningen ligger mer naturligt i vår färdväg. Dvs från Låptåvagge upp till toppen och tillbaka. För/nackdel kan vara att uppstigningen är rätt utdragen och lång. Vassjabakte får goda omdömen av Grundsten "Utsikten från detta fjäll tillhör de förnämsta i Sarek". För att bestiga detta fjäll måste vi dock först runda det om vi utgår från läger vid sjöarna Alep och Lulep Njoatsosjavrre. Så nu tänkte jag höra om vilket av alternativen som är mest ansträngande och vilket som är mest givande med utsikten.

Andra toppturer jag är nyfiken på är Vallespiken kontra toppar på sydvästra sidan av Vallevagge. Små toppturer vi nog kommer att göra är Habres och Goabrekbaktre. En liten topp/kulle som fångat min uppmärksamhet är Garvek och jag har inte hittat mycket information om den. Tanken skulle vara att från läger vid sjön väster om punkten 863 på Vallevarre göra en dagsutflykt norrut till denna. Far min är intresserad av fåglar och Tjuoldavagge ska ju vara rätt fågelrikt. Att ligga och kikarspana efter vilt från Garvek kanske också har stor chans till utdelning? Vägen fram till Garvek ser dock ut att ha rätt kraftga videbestånd. Hur snårigt är det egentligen och är Garvek värt det?

När det gäller tältplatser vet jag att udden i Alep Njoatsosjavrre ska vara fin. Likaså sjöarna Tjågnårisjavrasj och Skiejakjavrasj. Fler tips mottages gärna. Gärna platser som kanske kräver en omväg men som har något extra.

Allt annat sevärt som kan göra turen varierad och spännande skulle uppskattas (kanske vattenfall, en sjö man bara måste bada i osv).

Kan tillägga att farsan även är botaniskt intresserad så tips på fina blommor och sånt vore också trevligt.

mvh Björn
 
Senast ändrad:
Vallespiken är en enkel topp att gå üpp på med fin utsikt.Bra tälta vid sjöarna nedanför.Lite blötmarker finns.
På Garvek är det inte snårigt från Valleshållet.Gick i kanten längsefter berget i höstas.En del ris och sten,men inte så besvärligt.
Det finns små sjöar på andra sidan älven i TjuoltadalenFina firrar har jag hört.(men troligen rätt olagligt,liksom Buojdes-sjöarna i riktning mot Tarreluobbal tex).Fina blomsterängar vid Buojdes.
Om du rundat Valleskårså och går ut på bergen söderut är Kaskaivo en fin utsiktplats.
dessutom är det full GSM-täckning där.
I Ruonasvagge finns en del bra tältplatser.
fin utsikt mot Tjuolta-toppen.
Jag har nog en del bilder i mitt album från Vallespiken,utsikt mot Tjuolta osv.
 
Massor med bra tips där som jag tackar så mycket för. Fina bilder i albumet också. Jag gillade framförallt "akvarell från Prinskullen".

Är Kaskaivo toppen söder om Njuovtjavgajsse märkt 1322 på min karta? Den ser spännande ut med ett brant stup söderut. Hur långt upp i Vallevagge måste man ta sig för att kunna ta sig över Vallegårsså (Valleskårså) ravinen. Går det sätta kurs mot Kaskaivo direkt från sjöarna du tipsar om sydöst om Vallespiken eller måste man ta sig längre upp i dalen?
 
Detta blir säkert en trevlig tur och med goda chanser till djurobservationer. Jag har själv inte besökt just Garvek men däremot suttit i kvällningen och kikarspanat SO om 863 på Vállevárre, dvs någon km S om renvaktarstugan. Och man ser bra därifrån också, inte minst älgar. Björn finns säkert också, men att påstå att det är svårt att se dem är en underdrift.

På Vállevárre fanns fjällpipare när jag var där, och även S om Hábres. De är orädda och ganska lätta att fotografera. Man kan även hålla öron och ögon oppna efter ringtrast, som ju är väldigt skygg men som häckar i de områden ni kommer att gå. Möjligen är det för sent på säsongen att se dessa fåglar, som ju bör ha häckat färdigt. Ripor av både arterna bör man kunna stöta på, de är ju stannfåglar.

Tjuoldavágge och Njoatsosvágge är kända områden för kungsörn och storfalkar, så chanserna att de passerar på spaning är goda. I Tjouldavágge har väl alla tättingar slutat sjunga för länge sedan, men flygga ungfåglar drar nog fortfarande omkring. De små sjöarna V om Goabrek innehåller under häckningstid en hel del sjöfågel, vadare, vitfågel och tättingar, men dit har ni kanske inte tänkt att gå?

Om man ändå gör det så kan man sedan ta sig ner i Njoatsosvágge genom att gå V och sedan N om Goabrek och sjön 1012. Bitvis väldigt blockigt, men utsikten därefter ner mot Njoatsosvágge och upp mot Luohttoláhko är magnifik. Njoatsosjåhkkå kan normalt vadas utan problem SV om den kulle som kallas 805.

Därefter blir det relativt kargt ända upp till Padjelanta. Men vackert.

God tur!
/Hans
 
Går det sätta kurs mot Kaskaivo direkt från sjöarna du tipsar om sydöst om Vallespiken eller måste man ta sig längre upp i dalen?

Ja, visst ser det brant ut på kartan. Men ravien är ju nära från sjöarna, så varför inte gå fram till kanten och se efter? Men jag misstänker att man helst väljer att följa ravinen ca 3 km uppför för att få en lättare övergång. Om man är medelålders och bär på en ryggsäck ;-).

/Hans
 
Tsatsa har ju en primärfaktor på hela 832 meter mot Vassjapaktes 355. Vassjapaktes föräldratopp är just Tsatsa så då behöver man alltså knata ner minst 355 höjd meter om man vill ta båda i ett svep. Så om man vill ha dominerande toppar så ta Tsatsa, en av ca 90 över 600 pf-meter i Sverige.

Är de nån som vet om de har hittat ena flygplansmotorn som saknades efter bärgningen av det bombplanet som smällde in i Tsatsa? Har för mig att den hittades för något år sedan för att sedan tappas bort igen, om folk stöter på den så ta en gps-koordinat (min farsa beskådade den på 70-talet).
 
"Primärfaktor, relativ höjd, är inom topografi ett mått på en bergstopps höjd över den lägsta höjdkurva inom vilken toppen är den högsta."

Intressant det där, krävdes lite googlande för att ta reda på vad det betydde (inte 100 på att jag riktigt förstår det dock). Verkar vara ett intressant mått iallafall. Så vilken topp är föräldratopp till Tsahtsa? Är det Jiegnatjåhkkå man jämför med då?

Det får nog bli Tsahtsa om väder och ork tillåter. Utgångspunkt från läger vid Låptåvakkjavrres sydostända. Finns det bra tältplatser där? Sen dagen efter toppturen ta vägen förbi fågelsjöarna Goabrekjavrasj och ner i Njoatsosvagge väster om Goabrek.

Var det din far som hittade vrakresterna 1976? Jag ska hålla utkik efter motorn och ha gpsen redo.
 
Till Kaskaivo

Det är en väldigt brant ravin,jag skulle inte gå upp och ned i den,gå över i Vallevagge där det är mer slätt.
 
"Primärfaktor, relativ höjd, är inom topografi ett mått på en bergstopps höjd över den lägsta höjdkurva inom vilken toppen är den högsta."

Intressant det där, krävdes lite googlande för att ta reda på vad det betydde (inte 100 på att jag riktigt förstår det dock). Verkar vara ett intressant mått iallafall. Så vilken topp är föräldratopp till Tsahtsa? Är det Jiegnatjåhkkå man jämför med då?

Det får nog bli Tsahtsa om väder och ork tillåter. Utgångspunkt från läger vid Låptåvakkjavrres sydostända. Finns det bra tältplatser där? Sen dagen efter toppturen ta vägen förbi fågelsjöarna Goabrekjavrasj och ner i Njoatsosvagge väster om Goabrek.

Var det din far som hittade vrakresterna 1976? Jag ska hålla utkik efter motorn och ha gpsen redo.

Du har rätt, Jeknatjåkkå 1886 är närmsta (i höjdmeter) högre topp (vars förälder är Ryggåsberget 1946 vars förälder är Palkattjåkkå 2002 vars förälder är Pårtetjåkkå 2005 vars förälder... osv tills man har kommit till Mount Everest :) )

Roligt att du är intresserad, hemsida är på gång.

Nej han hittade bara motorn, 1981 var det visst, men inte vraket. När de senare bärgade vraket hittade de inte motorn, och när motorn hittades igen för några år sen kunde bärgningspatrullen inte hitta den. Salig röra som jag har förstått det. Men nu med en gps borde ju återfinnandet väl man kan få koordinater inte vara så svårt, om den inte ligger i nåt snöfält.

Tsatsa är på min önskelista av bestigningar iaf :)
Tsatsa har även en västtopp på 1773 på kartan, om du vill får du gärna mäta dess primärfaktor, med kartans hjälp är den 33m+(0-20m) borde gå att få bättre värde med gps.

Finns den enkla och den lite svårare metoden.

Enkel metod, stå nere i passet nedanför 1773 meters toppen, ta medelvärdet av tre eller flera gps-uppdateringar, gå upp till toppen, ta medelvärdet av tre eller flera uppdateringar, räkna ut differensen. Detta kan man göra efteråt om man har sparat ett track. Om man nu vet differensen kanman ju räkna ut passhöjden som 1773 minus diffen, och alla blir glada.

(Svårare metoden; kräver två gpser, kan jag berätta om om någon är intresserad. Går ut på att man kalibrerar gpserna mot varandra på samma passhöjd och ena gpsen går upp på toppen och andra står kvar, och båda mäter.)
 
Blir nog rätt bra upplösning ändå, är egentligen bara intressant (för denna topp) att veta om den är 33 meter eller över 50 m, hur som helst, skoj att du är intresserad :)
 
Det får nog bli Tsahtsa om väder och ork tillåter. Utgångspunkt från läger vid Låptåvakkjavrres sydostända. Finns det bra tältplatser där? Sen dagen efter toppturen ta vägen förbi fågelsjöarna Goabrekjavrasj och ner i Njoatsosvagge väster om Goabrek.

Ja, det finns bra tältplatser vid Låptåvakkjavrres sydostända, och även på flera andra ställen i närheten. Själv har jag tältat strax V om Mángitjårro. Jämnt och fint, hade kunnat rymma hur många tält som helst. Men det finns även kullig blockmark där som kan skymma tältplatserna.

Andra bra tältplatser finns tidigare på rutten på platån S om Habres (vid de två sjöarna) samt på den jämna marken någon km efter vadet över Buojdesjåhkå (det vadet görs några hundra meter NV om renvaktarstugan).

Överhuvudtaget tror jag inte tältplatser ska vålla några som helst problem under er tur, om ni bara har tid att avsätta en halv eller hel timme på slutet av dagsetapperna att hålla utkik när det är dags. Det är väl mer om man råkar ut för kraftig vind eller stort regnelände som det kan bli besvärligt, för då duger inte alla platser som normalt sett skulle fungera bra.

Jag har även tältat en gång på sluttningen ner mot Tjuoldavágge, men det tog lång tid att hitta en plats som var någorlunda bekväm. Ovan trädgränsen är lättare.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 11
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.