Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ?

Jag har precis inhandlat en Garmin GPSMAP 64st och tycker topologikartan som följde med är "så där". Hade förväntat mig högre upplösning och mer information.

Så nu har jag hittat Garmins TOPO Sverige v5 PRO karta för runt 1800 SEK. Ganska mycket pengar att lägga på något jag inte ens kunnat se hur den ser ut. Undrar därför om någon här har kartan och kan posta skärmbilder, och gärna foton på den i en GPSMAP 64st.

FriPro v5 funkar utmärkt på 64:an. Dock måste man som alla topokartor från Garmin typa om den för att få vettigt utseende.
Tog ett foto med mobilen på min 64s med omtypad FriPro v5. Blir sämre på bild då det gärna blir diverse pixelfenomen och moiree så det ser mycket bättre ut på gpsskärmen.

Bilagor

• FriPro_v5_64s.jpg
    FriPro_v5_64s.jpg
    142.1 KB · Visningar: 3,770

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kopplade upp gps till datorn för att köra en skärmdump från gps:en och då ser det lite trevligare ut.

Bilagor

• Skärmdump.jpg
    Skärmdump.jpg
    9.1 KB · Visningar: 3,456
Hur kartan skall se ut styrs av en s.k. typfil som man kan redigera i efter eget tycke och smak. Finns verktyg för detta men det är lite meckigt innan man lärt sig så det är inte det första man ger sig på...

Finns trådar i forumet om detta:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51495
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84232

Byter typfil gör man enklast med Javawa typchanger:
http://www.javawa.nl/typchanger_en.html

Det finns dock några men:

Om man har varit ärlig och köpt kartan är kartan låst till det sd-kort man köpt den på eller den gps som det är installerat på om man laddat ner den från Garmin.
Se därför till att ha bra backuper på alla filer innan man börjar göra något (backuper skall man ha även om man inte tänkt göra något för övrigt).
Om man inte varit ärlig eller har patchat firmware i sin gps kan man göra vad man vill med sin karta men patchning är inget för nybörjare.
Jag vet inte om det funkar att typa om en låst karta, har inte testat trots att jag ärligen köpt min karta. Har sen låst upp och patchat just för att kunna göra vad jag vill med min karta...
Kanske någon som har typat om sin låsta karta?

Min typfil finns här https://1fichier.com/?px8jfun46n

FriPro v5 funkar utmärkt på 64:an. Dock måste man som alla topokartor från Garmin typa om den för att få vettigt utseende.
Tog ett foto med mobilen på min 64s med omtypad FriPro v5. Blir sämre på bild då det gärna blir diverse pixelfenomen och moiree så det ser mycket bättre ut på gpsskärmen.

Varför måste man? Har en sån karta och tycker inte den behöver göras om, allt man behöver finns ju där, inte svårt alls att läsa av kartan.. så förstår inte riktigt varför man måste göra om den?

Nej, det har du ju rätt i att det måste man inte.Men det blir betydligt trevligare och tydligare, dock beroende på vilken gpsmodell man har. Grafikhanteringen är förvånansvärt olika på olika modeller.
Sen är vi många som är kartnördar och störs av att man inte gör en karta så "läsvänlig" som möjligt, orienteringskartor har ju ett manér som gör dem avläsbara i löpfart t.ex.
Jag tycker att det är värt en hel del möda att få kartan att se ut som jag vill.
Original och en omtypad över samma område ses nedan, skärmdump från Mapsource och på olika gpsmodeller kan det bli lite annorlunda.

Bilagor

• Orig.jpg
    Orig.jpg
    34.7 KB · Visningar: 3,800
  • Omtypad.jpg
    Omtypad.jpg
    53.8 KB · Visningar: 3,407
Nej, det har du ju rätt i att det måste man inte.Men det blir betydligt trevligare och tydligare, dock beroende på vilken gpsmodell man har. Grafikhanteringen är förvånansvärt olika på olika modeller.
Sen är vi många som är kartnördar och störs av att man inte gör en karta så "läsvänlig" som möjligt, orienteringskartor har ju ett manér som gör dem avläsbara i löpfart t.ex.
Jag tycker att det är värt en hel del möda att få kartan att se ut som jag vill.
Original och en omtypad över samma område ses nedan, skärmdump från Mapsource och på olika gpsmodeller kan det bli lite annorlunda.

Okej tackar :) Då vet jag lite mer.

Bra svar ovan.

Det är mkt tycke och smak angårnde kartutseende och beroende på vad du gör i terrängen.
Bättre upplösning på GPSen gör mkt för läsbarheten. Garmins topografiska grundkarta över Europa som levereras default har många brister t ex öar som saknas i sjöar. Jag tycker att FriProkartan är bra. Men det finns billigare alternativ med smartphone. Jag vill dock ha en backup när jag navigerar digitalt. Jag använder Garmin kartGPS som huvudhjälpmedel och smartphone samt tryckt karta som backup.

Numera får man ibland gratis digital karta till smartphone när man köper tryckt karta. Bra kombo!

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips