Kutym vid iordningställd lägerplats?

Jag ska ut och paddla med familjen i ett populärt sjösystem med många iordningställda lägerplatser. Helst vill vi hitta något avskilt, men om vi inte gör det så tar vi en av lägerplatserna som finns. Jag brukar aldrig använda sådana så jag undrar hur gott uppförande är vid sådana. Om någon annan slagit upp tält / använder vindskyddet är det då oartigt att smälla upp sitt tält på samma lägerplats så man ska paddla vidare?
 
Jag tycker man måste tåla att vara flera sällskap på en och samma oridninggjorda lägerplats samtidigt, man behöver ju inte lägga sig i exakt samma hörna som andra sällskapet men inte ska man behöva ge sig vidare. Man kan inte paxa en hel lägerplats bara för man slog läger tidigt. Är det ett fast vindskydd som båda vill åt blir det kanske svårare, nu ska man ju ha coronaavstånd så att ha med ett eget tält är bra som backup även om man hoppas kunna nyttja vindskyddet.
Syftet med iordninggjorda lägerplatser kan ju vara att "kanalisera" ev slitage till ett ställe och där erbjuda lite service kanske i form av vindskydd, soptunnor, utedass och eldstad (det kan ju vara mycket väl eldningsförbud som bara medger att man får elda i just iordninggjorda eldstäder med ickebrännbar mark runtomkring).

/Patrik
 
Jag tycker att man skall fortsätta om platsen redan är upptagen, och om man har alternativ en bit bort. Dom som campar där uppskattar kanske inte att någon tränger sig på, det skulle inte jag göra.
Kanske prata lite först, känna av läget och fråga ?

Men man vet ju inte, det kan bli trevligt oxå med sällskap, eller i värsta fall total katastrof med ett störande gäng ?
 
I naturreservat/nationalparker är det inte ovanligt med tältförbud utanför iordningställda platser och på andra är det för få för att möta efterfrågan. För mig är det självklart att man får samsas när det inte är enkelt att hitta något eget. Jag har aldrig fått sura miner när man slår upp bredvid någon när andra alternativ saknas, tvärtom brukar man få bra stämning eftersom man har ett gemensamt intresse.
 
Man kan ju ta hänsyn till hur mycket folk som är i rörelse också. Ser man så pass mycket folk ute så att man kan anta att det blir trångt att hitta lägerplatser är det kanske inte så konstigt om man frågar om det går bra att dela, annars kan man ju hålla avstånd.
En gång var vi två grabbar som gick bergslagsleden igenom Tivedens nationalpark och slog läger i ett fast vindskydd vid nationalparksgränsen (i parken är tältning är förbjuden). Vid middagen ramlar fyra medelålders herrar in på kompisvandring utan tält och särskilt många andra alternativ. De var trevliga mot oss och vi var trevliga tillbaka, men vindskyddet kändes väl inte riktigt stort nog för oss alla även om vi rent fysiskt rymdes. Vi kände oss outtalat manade att lämna plats eftersom vi visste att vi kunde rigga en presenning en bit bort, så det gjorde vi frivilligt. Det var ju ingen fara, förstås, men man kände sig bortkörd (utan att egentligen lasta dem, de visade ingen brist på hänsyn). Det jag tagit med mig från detta är att man får bjuda in sig om man känner att man måste, men det är något jag drar mig för eftersom det i regel är oönskat av dem som redan är på plats.
 
Jag tycker man får ha lite fingertoppskänsla så att säga. Jag har gått Sörmlandsleden och kommit fram till vindskydd där jag tänkt övernatta men det har funnits en barnfamilj där och då har gått vidare till reservplats för och dra upp tältet.

Å andra sidan så en gång kom jag till ett vindskydd där en jämnårig man redan börjat boa in sig. Jag stannade och drog igång köket för kaffe och bjöd på en kopp och vi snackade och jag stannade kvar. senare på kvällen kom ett ungt par inramlande. De stannade också kvar och utnyttjade att vi dragit i gång för att grilla. Blev en trevlig kväll som jag gått miste om om jag inte bjudit på lite kaffe och pejlat läget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...