Kutym i vandringsleden

Tänkte ge mig ut solo på mitt livs första vandring med övernattning, två eller tre nätter.

Ett alternativ jag kikar på är att sova i vindskydd/stugor på vägen. Men vad händer om det redan är upptaget? Går man snällt vidare, eller bör man kunna få plats ett visst antal i vindskyddet/stugan?

Om man kommer till en lägerplats där någon redan gjort upp eld, kan man slå sig ner och nyttja elden, samla ved osv? Eller är den liksom privat?

Som ni märker har jag inte varit ute och vandrat i leder så mycket. Det vore bra att få lite tips om hur man gör och beter sig sådär off the record.

Alla tips mottages tacksamt!

Om det är till hjälp så kan jag avslöja att det är Bergslagsleden, nordligaste etapperna, som är aktuella nu i år.
 
när jag vandrade för någon vecka sedan så bedömde jag vindskydden som privata

folk hade ju flyttat in i dem och ockuperade mer eller mindre

men det där beror nog mycket på var det är och hur många personer det är

eldstäderna är mindre privata men även där skulle det kännas konstigt att tränga sig på ibland
 
För det mesta har det varit helt folktomt i vindskydden men om det kommer folk när jag redan har belamrat det är det en självklarhet att jag samlar ihop mina pryttlar och lämnar plats till fler. Är det redan folk brukar jag fråga om det finns plats, vindskydden längs med lederna är till för alla så jag anser att så länge det finns plats får man snällt dela.
 
Om folk beter sig som om vindskyddet är deras privata bostad är det bara att be dem lämna plats åt dig - det är deras skyldighet. Självfallet ska ingen behöva sova ute i regnet bara för att någon annan hann före till vindskyddet. Det är säkert inga problem. Lycka till med din första vandring!
 
Är det dessutom så att det inte finns fler övernattningsställen i närheten, så är det en självklarhet att du ska beredas plats, såvida det inte redan är så trångt att det är fysiskt omöjligt att pressa in en till.

I fråga om elden, så tycker jag att det beror på om de använder sig av en allmän eldplats, då är det ok att nyttja denna. Dock kan det ju vara god ton att hjälpa till med vedinsamling, speciellt om det inte redan finns en trave ved på plats. Är det däremot en eldstad som de själva har ordnat, så är det väl lite kinkigare. Då tycker jag att det bästa är att fråga om det är ok först.

Lycka till på turen!

Mvh /Joel
 
Om folk beter sig som om vindskyddet är deras privata bostad är det bara att be dem lämna plats åt dig - det är deras skyldighet. Självfallet ska ingen behöva sova ute i regnet bara för att någon annan hann före till vindskyddet. Det är säkert inga problem. Lycka till med din första vandring!

Exakt, du skulle väl tränga dig in mellan de två döttrarna som är mellan 5 och 7 år och dra en godnattsaga om den fula gubben och rödluvan.
 
Se ytterligare en fördel

med ett eget medfört tak. Ego brukar slå läger i backen ovanför och ha min egen matplats. Skönt att inte trängas med andra. På populära övernattningsplatser kan det bli trångt.... Vattentillgången styr ofta var lämpligen läger kan slås, söderöver.....
 
Skulle nog ta med mig ett eget tak. 2-3 personer kan ju alltid tränga ihop sig. Men har du otur så har en hel avdelning med tonårsscouter tagit lägerplatsen i besittning när du kommer fram.
 
Själv måste jag erkänna en sak som jag gjort som jag har dåligt samvete av än idag...

Jag var ute på Skåneleden och kom fram till Romelestugans vindskydd, skulle hänga upp min hängmatta, det fanns inga bra träd där jag var så jag hängde upp hängmattan precis i öppningen av vindskyddet i de två reglarna som är där.

Hoppades på att ingen skulle komma, hade givetvis flyttat på mig om någon bett mig. Men det kom ett par som också gick leden, de stannade och snackade en stund och tog lite ved för att sen gå vidare. Dagen efter när jag fortsatte min vandring såg jag att de slagit läger inte så långt bort. Jag tror faktiskt att de gick vidare för att de kände att de inte fick plats, hade de frågat mig hade jag givetvis tagit ner min hängmatta och legat platt och lämnat plats. Medans de stod där så tänkte jag inte ens själv på detta och skulle givetvis erbjudit de plats.

Jag har skuldkänslor för detta och om ni ser detta, kommer inte ihåg era namn, men ni vet säkert vem ni är, ni kommer från Malmö precis som jag så vill jag passa på att be er om ursäkt för att jag inte erbjöd er plats...

Nästa gång kommer jag inte använda vindskydden eftersom jag kör med hängmatta och tarp.

Så, det var min bekännelse...
 
Tänkte ge mig ut solo på mitt livs första vandring med övernattning, två eller tre nätter.

Ett alternativ jag kikar på är att sova i vindskydd/stugor på vägen. Men vad händer om det redan är upptaget? Går man snällt vidare, eller bör man kunna få plats ett visst antal i vindskyddet/stugan?

Om man kommer till en lägerplats där någon redan gjort upp eld, kan man slå sig ner och nyttja elden, samla ved osv? Eller är den liksom privat?

Som ni märker har jag inte varit ute och vandrat i leder så mycket. Det vore bra att få lite tips om hur man gör och beter sig sådär off the record.

Alla tips mottages tacksamt!

Om det är till hjälp så kan jag avslöja att det är Bergslagsleden, nordligaste etapperna, som är aktuella nu i år.


Man bör kunna "få plats ett visst antal". Dividera vindskyddets bredd (i cm) med 50 så har du antalet, skulle jag säga. Bagage brukar väl få plats i fotänden av den egna bädden, eller kanske under vindskyddet.


Själv går jag ingenstans utan tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.