Kustnära nätfiske

Mycket vettigt och ett litet steg i rätt riktning. Själv skulle jag vilja förbjuda all slag nätfiske överhuvudtaget...Utopi :(
Varför ska en liten klick (yrkesfiskare) få i stort sett fiska ut alla bestånd, och sedan skylla på det fria handredskapsfisket. ofta får man höra att "det fanns mer fisk förr i den här viken, för ett par år sedan drog jag upp 400kg abborre. Och nu finns det inte så mycket, jäv*a spinnfiskare!!"
Det är ju konstigt...Jag blir så förbannad att jag kokar....

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Regler för nätfiske

På länsstyrelsen hemsida finns dokument för fiskeregler i havet, se länkar nedan för regler i Västra Götaland. I detta dokument anges fredningsområden där nätfiskeförbud råder (dock är fiske med ålryssja/tina samt fiske efter hummer tillåtet under vissa förutsättningar och tider). Bland annat omfattas Saltholmen och Långedrag av Rivö fjords fredningsområde. Tidvis har det varit väldigt mycket nät på dessa platser vilket alltså är förbjudet. Skulle någon se nät där går det bra att ringa Kustbevakningens Ledningscentral på telefon 031-7279100 så kommer de förhoppningsvis ut och kollar.

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/amnen/Fiske/Fiskebestämmelser1/Fiskeregler_i_havet.htm

http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdon...A84C-1EA31078B2CE/0/fiskeregler_2010_webb.pdf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips